Nej, ikke sikkert at det er nok med distanser. Endetræet er følsomt over for fugt. Det er også godt at undgå at skære opvikket i niveau med gulvet som anvisningerne angiver. Bedre at skære platon et par cm over gulvoverfladen. For at få den ventilerede sokkel tæt op ad væggen skal man fræse bort hvad der svarer til opvikket.
Låner lige denne tråd, da jeg også har spørgsmål om "platon" og opkant.
Jeg overvejer at bruge byggmax platon-kopi til mit kældergulv (det ser ud til at det er den på billedet ovenfor), men bemærker at byggmax ikke har en tilsvarende til isolas opkanter. Overvejer at købe ægte isola-opkant og kombinere med byggmax-"platon", ser I nogle problemer med dette? Hvordan har I andre, der har lagt byggmax-"platon", gjort det?
At folde måtten op som på billedet TS oprettede kan jo fungere, men jeg er bange for, at jeg ikke får hjørnerne lige så gode som med løse opkant-strimler. Desuden bygger opkant-strimlerne jo lige så meget som løsningen på billedet ovenfor hvilket gør det lettere at få en pæn montering af ventilerede sokler.
Jeg overvejer at bruge byggmax platon-kopi til mit kældergulv (det ser ud til at det er den på billedet ovenfor), men bemærker at byggmax ikke har en tilsvarende til isolas opkanter. Overvejer at købe ægte isola-opkant og kombinere med byggmax-"platon", ser I nogle problemer med dette? Hvordan har I andre, der har lagt byggmax-"platon", gjort det?
At folde måtten op som på billedet TS oprettede kan jo fungere, men jeg er bange for, at jeg ikke får hjørnerne lige så gode som med løse opkant-strimler. Desuden bygger opkant-strimlerne jo lige så meget som løsningen på billedet ovenfor hvilket gør det lettere at få en pæn montering af ventilerede sokler.
For min del er det desværre lidt for langt til nærmeste Hornbach. Byggmax, k-rauta eller beijer er dem, der ligger nærmest. Igen: Er der nogen, der har kombineret Byggmax måtte med Isola opvik med godt resultat? Tænker primært på, om de forskellige fabrikater og samlebånd er kompatible med hinanden, så samlingerne ude ved vigen ikke slipper.
Husejer
· Västernorrland
· 2 532 indlæg
Interessant tråd, jeg er også i disse overvejelser. Sammenlignede også blå platon mod byggmax version, hvilket var ret markant forskel i pris. Men den sorte ser ud til at fungere fint.Stuff sagde:For min del er det desværre lidt for langt til nærmeste Hornbach. Byggmax, k-rauta eller beijer er det, der ligger nærmest. Igen: Er der nogen, der har kombineret byggmax måtten med isola optræk med godt resultat?
Tænker primært på om de forskellige fabrikater og samlebånd er kompatible med hinanden, så samlingerne ude ved vigen ikke slipper
Hvad har du lagt under platon for at mindske klaprelyden?
Jeg har ikke lagt gulvet endnu og har heller ikke købt noget materiale. Jeg har gjort væggene færdige og venter nu egentlig kun på, at blikkenslageren skal gøre nogle justeringer færdige, før jeg går i gang med at lægge gulv. Jeg overvejer i hvert fald at bruge isolas ventitex-dug under for at undgå klaprelyde. Isola har mange gode og gennemtænkte tilbehør i deres sortiment, og hvis jeg ikke havde været så nærig, så havde jeg brugt deres ting hele vejen igennem.
I weekenden får vi se om isola-tilbehørene vil parre sig med byggmax-måtten. Tænkte lægge 50 mm falset cellplast oven på platonmåtten, derefter spånplade og til sidst væg til væg-tæppe. Er der nogen fordel ved at lime cellplastpladerne mod hinanden, eller går det fint at lægge dem løst og så lade spånpladerne og opviklingen holde det hele på plads? Risiko for knirken måske?
Hej! Det var længe siden, du skrev, men jeg er lidt nysgerrig på, hvordan det gik, da jeg overvejer at lave noget lignende. Hvordan blev det? Erfaringer trukket?Stuff sagde:Til weekenden får vi se om isola-tilbehørene vil parre sig med byggmax-måtten. Tænkte lægge 50 mm falset celleplast ovenpå platonmåtten, derefter spånplade og til sidst væg til væg-tæppe. Er der nogen pointe i at lime celleplastpladerne mod hinanden, eller går det godt at lægge dem løst og derefter lade spånpladerne og opviklingen holde det hele på plads? Risiko for knirken måske?
/sam
Hej. Det gik bare godt. Kørte som besluttet på platonkopia og anvendte isolas tilbehør som ventitex, opvikling og fugemateriale. Den falsede celleplasten var ikke på lager, da jeg var ude at købe materialet, så det blev almindelige celleplastplader, der blev limet kant til kant med byggmax celleplastlim. Alt ligger nu på plads med ventilerede sokler rundt om.Bomull sagde:
Har ikke rullet heltæppet ud endnu, men det ligger derhjemme og venter.
Opsummeret var der egentlig ingen besværligheder. Den eneste "fejl" jeg lavede var at skære platonmattan lidt for lang, og gik lidt for hurtigt frem med at klæbe opviklingen på plads. Jeg skar til matten og satte alle opvikelser rundt om og begyndte derefter at lægge gulv langs den ene langvæg. Da jeg så nåede over til den anden side, viste det sig, at matten tidligere havde ligget lidt for "vinklet" på pladen, hvilket nu rettede sig ud af gulvets vægt. Så jeg, at matten var for lang, idet matten og opviklen begyndte at klatre op på den væg, som jeg havde tænkt mig at slutte ved og fulgte derfor ikke længere vinklen mellem gulv og væg.
Jeg måtte rive opviklen langs den væg af, skære nogle cm af matten og så klistre opviklen på igen. Fugematerialerne sidder hårdt som bare pokker, men jeg lykkedes alligevel uden at rive opviklen eller matten i stykker.
Et tip for at undgå dette er vel at vente med at sætte opviklen på den side, du skal afslutte, indtil du er kommet dertil med gulvlægningen. På den måde kan du skære rent det sidste af platonmattan og klæbe de sidste opvikelser uden unødigt klister.
Ellers ingen besværligheder med at lægge, hvis man tager det roligt og metodisk og er omhyggelig med at få fugerne tætte.
Jeg kan byde på nogle billeder senere, når jeg sidder ved den rigtige computer.
I en anden tråd var der en, der kommenterede, at de havde oplevet, at byggmax platonmatta havde en skarp plastisk/kemisk lugt, men det er ikke noget, jeg har bemærket ved den, jeg har brugt. Formentlig har byggmax gjort brug af forskellige leverandører gennem årene.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 indlæg
Tæppet er ikke tæt, men da jeg har platonmatte og ventilerede sokler, ventileres fugten primært ud via opviktet og soklerne. Da platonløsningen gør, at hverken tæppe eller spånplade har direkte kontakt med evt. fugtig beton.Fixartanten sagde: