Hej.
Har købt et hus fra 78, hvor gulvet i kælderen er af flydende type. Betondæk > Plas > Cellplast og reglar > Spånplader > Laminat.
Et gammelt fugtproblem har skabt dårlig lugt, og vi har fået et tilbud på at rive hele gulvet ud, udjævne, lægge ventileret platonmåtte, armer og støbe (ca. 4 cm beton). Fik rådet at lægge gulv-varmeslynge ned, så vi har mulighed for gulvvarme i fremtiden.
Denne konstruktion bliver lidt anderledes end den, der ligger i dag. Bør blive meget hårdere, koldere (hvis ingen varme tilføres).
Men når jeg sidder og læser her på forummet, virker det lige så almindeligt, at man lægger cellplast og gulvspån på ventileret platonmåtte i dag. Det gulv bliver varmere, blødere.
Bliver i tvivl som bare pokkers. Hvilken skal man vælge?? og hvorfor?
 
Hvad har du tænkt bruge kælderen til, når du er færdig. Koldt bliver det jo ikke, hvis du opvarmer rummet, men det kan føles betydeligt koldere end det er på grund af en højere luftfugtighed. At lægge gulvvarme på en plade uden kapillarbrydende tætningslag og ingen isolering kan blive en dyr opvarmningsmetode. Har du før du begynder, tjekket radon niveauet, for hvis det er for højt, så er der andre metoder, der er nødvendige. Det er desuden helt rigtigt at lave en radonmåling lige nu på denne årstid.
 
Den metode, som du har fået foreslået, er en af dem, som platon nævner i sin brochure: http://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/PlatonGolv2013web.pdf .

Dog er det nok ikke mange, der gør sådan. Der findes ikke nogle rigtig gode grunde. Som cecar33 skriver, bliver der ingen isolering, skørt ved gulvvarme.

Jeg synes, denne løsning er fornuftig: http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv selv hvis man har en uisoleret plade.

Du skriver, at de først skal "afrette" inden platon, betyder det, at betonen under gulvet ikke er helt plan?
I så fald bør du kigge og regne på et nivell eller granab regelsystem. Det kan blive billigere, da fugtsikkert flydespartel er dyrt. Du bør nok under alle omstændigheder indhente flere tilbud.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.