Har i dag et flydende gulv med spånplade og plastmåtte i gæstetoilettet og overvejer nu at lægge klinker og elektrisk gulvvarme. Arealet er kun 2,7m2, og gulvet knirker en del, når man går på det, så jeg undrer mig over, hvad der er smartest nu? Skal man benytte lejligheden til at ændre konstruktionen på en eller anden måde, eller lade det være, som det er, og flydespartle på den eksisterende spånplade? Knirken burde forsvinde, hvis overfladen bliver stabil? Hvor tykt lag flydespartel er der brug for på dette areal <3m2 for at undgå yderligere forstærkning af gulvet?
Har nu åbnet op for gulvet til toilettet (kun toilet og håndvask, ingen bruser/gulvafløb) i et hus med byggeår -91, og hvad jeg kan vurdere, så er der en uisoleret betonplade i bunden, plastfilm, 50mm cellplast, 22mm gulvspån og derefter vådrumsmåtte på toppen.
Nogen der har synspunkter på denne plan? Findes der noget, der vil anses for risikofyldt eller afvige fra praksis?
Havde kørt EPS-beton i stedet for celleplast og spån.
Tak for svar, hvad er begrundelsen? Hvad er ulempen ved celleplast og spån og hvad taler for EPS? EPS ser ud til at være dyrere og have dårligere isoleringsevne, når jeg googler, og jeg har jo desuden allerede celleplasten, så den slipper jeg for at købe...
Behøver man være bekymret for fugtvandring med gulvvarme i mit tilfælde? Alt ser tørt og fint ud i dag, og siden huset blev bygget, er der gulvvarme i badeværelse og gang, ved dog ikke hvordan det er opbygget i disse rum, og hvad der adskiller udover at der er vandbåret gulvvarme der.
Måske har for uklar trådoverskrift, tænkte ellers at der burde findes mængder af folk som har renoveret 90'er toiletter med flydende gulv på støbt plade og lagt gulvvarme som har erfaringer at dele med sig af..
Jeg er enig, jeg ville også have valgt EPS. Hvad får dig til at tro, at pladen er uisoleret, hvis den blev lavet i -91? Hvis den er isoleret, er det måske bedre at flyde direkte på pladen?
Derudover ville jeg, om muligt, sætte propperne nærmere varmekilden/ på et ikke indbygget sted. Det virker dumt at støbe en samling ind, hvis det kan undgås.
Instemmer, ville også have kørt med EPS. Hvad får dig til at tro, at pladen er uisoleret, hvis den blev lavet -91? Hvis den er isoleret, er det måske bedre at flyde direkte på pladen?
Desuden ville jeg, hvis muligt, have proppet rørene tættere på varmekilden/på et ikke indbygget sted. Det virker dumt at støbe en samling ind, hvis det kan undgås.
Jeg tænker, at hvis pladen var isoleret, ville man ikke have lagt cellplast ovenpå men lagt gulvet direkte på betonen i stedet? Er det almindeligt at have isolering ovenpå isolering?
Angående tilslutningen, så er det radiatorrørene, der passerer gennem rummet til hele huset, der tilsluttes, så det kan nok ikke løses på anden måde end at tilslutte ved rørforbindelserne, hvad jeg kan se.
Motiver venligst, hvorfor du anbefaler EPS, jeg forstår ikke helt fordelen sammenlignet med cellplasten, og hvordan man nemt fastgør gulvvarmeslangen uden gulvspån...?
Aha- måske øvre celleplast tager op niveau forskelle af en eller anden grund? Der bør være isolering under betonen, hvis jeg forstår korrekt - villaplatte fra -91? Tjek tegninger fx.
Ingen problemer med celleplasten, spånpladen synes jeg er lidt tosset.
Skidtet i EPS, opfattede ikke at du har celleplast hjemme. Ved celleplast: sk ristenet (tyndt armeringsnet) som slangen strips fast til. Slå nogle klikker flydebeton på nogle steder en time før støbningen, så det ligger stille.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.