6,526 læst ·
14 svar
7k læst
14 svar
Flishugger / flismaskine til flisning af anneks
Hej!
Har et ruckel på grunden, ca 15 kvm træbod, som jeg vil rive ned og undrer mig om jeg kunne købe en flishugger eller lignende og køre træet i, for at mindske på transporten til genbrugsstationen?
Årsagen er, at skuret ligger på en ø uden fast forbindelse og desuden et stykke fra bryggen.
Andre forslag til at løse bortskaffelsen af alt træ modtages også gerne!
Har et ruckel på grunden, ca 15 kvm træbod, som jeg vil rive ned og undrer mig om jeg kunne købe en flishugger eller lignende og køre træet i, for at mindske på transporten til genbrugsstationen?
Årsagen er, at skuret ligger på en ø uden fast forbindelse og desuden et stykke fra bryggen.
Andre forslag til at løse bortskaffelsen af alt træ modtages også gerne!
Fjeldpanelet er nok ingen stor fare at brænde op, hvis du bare har godt træk i fx en tønde, så du får maksimal forbrænding og minimalt med udslip. Sørg blot for at starte bålet med lidt tørt, findelt, så du får temperaturen ordentligt op. Altantræet kan du måske give væk eller save op i passende stykker og transportere væk, hvis du vil gøre miljøet en tjeneste.F Farendag sagde:
Hvis du alligevel skal køre eländet til genbrugsstationen, så er det vel nemmere at bære meterlange planker end at slæbe spånsække? Desuden bliver det jo betydeligt større volumen af affaldet, når du har fliset plankerne.
Demonter kun det, der er miljøfarligt, stop det i lommen eller en sæk, hvis det er meget.
Brænd resten på stedet uden forudgående nedrivning.
At bruge titusindvis på at finfordele huset og desuden bruge en masse tid og transport på at slippe af med resterne virker unødvendigt.
Brænd resten på stedet uden forudgående nedrivning.
At bruge titusindvis på at finfordele huset og desuden bruge en masse tid og transport på at slippe af med resterne virker unødvendigt.
Hvordan mener du, at det bliver større volumen, når man fliser dem?ÅkeSun sagde:
Det bliver betydelig lettere at tage en sæk nu og da end at slæbe beskidte brædder ind i bilen.
Jeg vurderer, at volumen bliver omtrent det dobbelte, når man fliser træ. Der kommer jo en masse luft mellem fliserne.F Farendag sagde:
Så kan jeg garantere, at det er MEGET nemmere at bære meterlange brædestumper end at bære slappe 20-30 kg plastposer.
Hvis en plastpose skulle revne i bilen, kan jeg kun gætte på, hvor sjovt det bliver at gøre rent.
Glem heller ikke, at du skal tømme poserne ved genbrugsstationen, da de ikke vil have plastik i træfraktionen.
Flisning før transport er en effektiv måde at gøre bortkørslen dobbelt så besværlig til tredobbelt pris!
Det enkleste er jo simpelthen at det tilfældigvis begynder at brænde i skuret
Spøg til side, det ser ud til at være lidt af en gråzone om det kan anses for tilladt. Hvis det gøres, er det nok godt at informere brandvæsenet, så de ikke rykker ud unødvendigt.
Der er ikke noget reelt problem med tungmetallerne fra det trykte træ, medmindre du ikke har grøntsagsland og bærbuske ned ad skråningen. Miljøpåvirkningen vil primært komme fra røgudviklingen, og det bliver ikke meget bedre, hvis du først river ned og derefter brænder i en bunke (måske værre, da skuret er meget luftigt).
Bedre at rive og brænde i en tønde, da det giver bedre temperatur og iltning, det bliver også nemt at samle asken op og deponere den.
Spøg til side, det ser ud til at være lidt af en gråzone om det kan anses for tilladt. Hvis det gøres, er det nok godt at informere brandvæsenet, så de ikke rykker ud unødvendigt.
Der er ikke noget reelt problem med tungmetallerne fra det trykte træ, medmindre du ikke har grøntsagsland og bærbuske ned ad skråningen. Miljøpåvirkningen vil primært komme fra røgudviklingen, og det bliver ikke meget bedre, hvis du først river ned og derefter brænder i en bunke (måske værre, da skuret er meget luftigt).
Bedre at rive og brænde i en tønde, da det giver bedre temperatur og iltning, det bliver også nemt at samle asken op og deponere den.
Det er jo ikke uendeligt dyrt at bestille en byggesæk til terrassen, hvis man vil undgå riset aska på øen.
Tex https://www.seabag.se/prislista
Tex https://www.seabag.se/prislista
Klik her for at svare