Jeg har lige pudset en væg i en kælder. Væggen er i et rum, der senere vil blive et vaskerum. Ved netop denne væg havde jeg tænkt mig at montere skabe og have en bordplade. Over denne bordplade havde jeg tænkt mig at sætte lidt fliser.

Nu spørger jeg, om man kan flise direkte på pudsen (Weber pudsbrug C)? Er der specielt fliseklæber til denne type puds? Eller er det nok at prime og derefter bruge "almindelig" fliseklæber?

Det burde vel ikke være nogle problemer at flise på normal måde forudsat at pudsen sidder godt.

Nej, jeg tænkte mere om der findes noget specielt kakelfix, der er beregnet netop til dette puds?

Man bør jo f.eks. ikke blande hårdere og blødere puds. Min tanke var altså, om det samme gjaldt kakelfix på puds?

Det er bare at prime (vigtigt at støvbinde og stoppe, så pudsen ikke trækker vandet ud af fixen) og køre på med almindelig kakelfix. At kakelfixen er hårdere gør ikke noget, da det er et så tyndt lag, sammenlign f.eks. med at klinke direkte på en almindelig gipsplade, som er betydeligt blødere end puds, og alligevel fungerer det godt.

• Synes
Gambino
  • Laddar…
Ja, det er jo sandt. Bare at købe lidt primer og gå i gang m.a.o.

Jeg havde samme overvejelse, ringede til Maxit (Weber), som straks frarådede at sætte fix på C-brug, da det er så hårdt. Byggeren syntes, det var noget vrøvl, "sådan gør vi altid". Og det har jo faktisk holdt :)

I kælderen har vi jo flisebelagt på kalkbrug i princippet, og det har holdt fantastisk siden '55. Så tag leverandørens anvisning m.m. med et gran salt nogle gange.

/A

Jeps, jeg tager altid producentens anvisninger med et gran salt! ;)

Det gjorde jeg også, da jeg pudsede væggene:

På posen stod der "Skyl straks med rigeligt vand ved kontakt med hud".
Men jeg tænkte sådan her:
- Øhh... Hvor farligt kan det være? Det er jo bare puds, ikke koncentreret saltsyre.
og så smurte jeg pudset på (uden handsker selvfølgelig).

Efter nogle timer begyndte det at svie godt på fingrene, og jeg så, at huden havde en del små ætsskader. :o

Hvordan som helst... Jeg fliser! :thumbup:

Senest redigeret:
eviljava sagde:
- Æhh... Hvor farligt kan det være? Det er jo bare puds, ikke koncentreret saltsyre.
og så smurte jeg bare pudsen på (uden handsker selvfølgelig).
Det går rigtig godt at pudse uden handsker og som bonus slipper man for at købe fodfil. Når det er tid til at file fødderne bruger man bare håndfladerne som filer.:thumbup:

eviljava sagde:
Ja, jeg tager altid producentens anvisninger med et gran salt! ;)

Det gjorde jeg også, da jeg pudsede væggene:

På posen stod der "Skyl straks med rigeligt vand ved kontakt med hud".
Men jeg tænkte sådan her:
- Øhh... Hvor farligt kan det være? Det er jo bare puds, ikke koncentreret saltsyre.
og så slaskede jeg pudsen på (uden handsker selvfølgelig).

Efter nogle timer begyndte det at svie rigtig meget på fingrene, og jeg så, at huden havde ret mange små ætseskader. :o

Uanset hvad... Jeg fliser! :thumbup:
Synd at tråden dør, inden man får at vide, hvilken beslutning du tog efter alle svarene. Brugte du primer, hvilken i så fald? Hvilken fix valgte du?

Nu var jo dette to og et halvt år siden. Jeg husker faktisk ikke præcis hvilken primer og kakellim jeg købte.

Men jeg vil huske, at jeg anskaffede materialet på Bauhaus. Med største sandsynlighed var det altså Kiilto-produkter, der blev brugt (hvis det nu har nogen betydning?)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.