Jeg har haft en entreprenør til at flydespartle et betongulv. Resultatet er yderst svagt og smuldrer ved enkel skrabning med tommestok. Hvad er der sket, og hvad kan der gøres? Tanken er at lægge klinkegulv, men det går vel ikke med denne forudsætning?
Det nemmeste er vel at reklamere arbejdet til entreprenøren, så hen gør om flydespartlingen gratis. Kan f.eks. skyldes forkert blanding af flydespartlet.
Fra hvilken producent kom spartelmassen?
Pumpede man eller blandede med piskeris?
Tykkelse cirka?
Hvor længe siden?
Er det hvidt på overfladen?
Fra hvilken producent kom spartelmassen?
- Probau bas
Pumpede man eller blandede med piskeris?
- Man blandede i hånden
Tykkelse cirka?
- 10 mm måske
Hvor længe siden?
- To uger siden
- Nej.
Det enkleste er vel at reklamere arbejdet til entreprenøren, så de laver flydespartlingen om gratis.
Kan f.eks. skyldes forkert blanding af flydespartlet.
Jo. Men vil forstå så jeg kan forhindre samme fejl igen.
Fra hvilken producent kom spartlen?
- Probau bas
Pumped man eller blandede man med piskeris?
- Man blandede i hånden
Tykkelse cirka?
- 10 mm måske
Hvor længe siden?
- To uger siden
- Nej.
Mystisk...
Hvidt plejer at tyde på for meget vand
2 uger så burde det være gennemhærdet
Har du en sæk tilbage, så du kan tjekke produktionsdatoen?
Alle sækkene var fra samme dato (2025), så det var ok i det mindste.
Hvis man i stedet overvejer, hvad der skal gøres. Ny flydespartel naturligvis, 1 cm måske. Men hvad gør man med det, der nu støver sig?
Ville det være nok at grunde det? Eller skal det altså støvede/halvhårde fjernes?
Løfter denne flydespartling igen. Entreprenøren siger, at man kan klinke på dette, mens jeg stiller mig tvivlende. Er jo ligesom ikke noget rigtig fast underlag. Nogen der ved?
Klinke direkte på?
Klinke efter primer?
Fræs væk og flydespartel igen?
Jeg foreslår, at du ringer til producenten af flydende spartelmasse, de plejer at være meget hjælpsomme. Jeg antager, at de siger, at spartelmassen skal fjernes, og så er det jo entreprenøren, der skal korrigere sit arbejde.
Jeg foreslår, at du ringer til producenten af flydespartel, de plejer at være meget hjælpsomme. Jeg antager, at de siger, at spartelen skal fjernes, og så er det jo entreprenøren, der skal rette sit arbejde.
Desværre er tråden stadig aktuel. Så jeg fylder på med mere info og lærdomme.
Jeg kontaktede Combimix (producenten), som sagde, at alt løs spartelmasse skal fjernes. Jeg fortalte det til entreprenøren, som ikke lyttede, men sagde, at NCC i Solna havde sagt til ham, at primer var tilstrækkeligt. Entreprenøren arbejder hos NCC.
Så det blev primer og ny flydespartel 😬
Resultat, tja efter to dage kunne jeg begynde at fjerne den nye flydespartel med fingre og negle...
Og når først et stykke var løsnet, kunne næste stykke pilles væk, og efter yderligere nogle dage og en knækket negl så det sådan ud:
Så mit råd er ikke altid at tro og acceptere entreprenørers idéer om løsninger, hvis der findes sideløbende information. Naturligvis var det lettere for entreprenøren at anvende primer i stedet for at fjerne.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.