Hej,

Skal kakle min skorsten. Har der en täljstenskamin. Det bliver varme lige ved indløbet i skorstenen samt hvor askelågen er, og selvfølgelig bliver der lidt strålevarme. Det kan måske blive 50-70 grader rundt disse områder, men kun meget koncentreret rundt disse. Mit spørgsmål er, hvis jeg kakler, er der en risiko for, at fugen vil revne, hvor det er varmt? Jeg fik et tip om at gipse bag fliserne for at undgå revner. Men jeg er tvivlende over, om det virkelig vil revne. Er der nogen, der har gjort dette??

Gør bare ikke som os og glem ikke at grunde underlaget med et middel, der imprægnerer, så underlaget ikke suger vand ud af fliseklæberen. Vi har glemt det, og fliserne faldt af én efter én :(.
Vi gjorde det om og korrekt, og det blev godt og holdbart, trods varmen fra kaminen og røret. Fyld kun ikke for tidligt, så fliseklæberen og fugerne hærder ordentligt. Hold fugerne fugtige, som det står på emballagen.
gaia

Jeg har ikke gjort det selv, men jeg har fliser på murstokken i mit hus. Huset er fra -32, men jeg ved ikke rigtig, hvornår fliserne blev sat op. Gætter på, at de kom senere. Hvordan som helst, det ER sprækket i midten præcis bagved kakkelovnen, men på den anden side er det også sprækket i fugen to meter oppe fra gulvet... Det er sprækket lidt her og der, jeg kan ikke se noget direkte mønster med hensyn til afstand fra kakkelovnen eller sådan. Siderne bagved kakkelovnen er fx okay. I mit tilfælde ville jeg tro, at det er grundarbejdet, der ikke er så omhyggeligt udført...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.