Hej
Jeg er i gang med et kælderprojekt. Huset er fra 1938. Jeg er lige begyndt med det første rum. Har banket al puds af ydervæggene og pudset med kalkpuds. Det blev rigtig godt. Kan stærkt anbefale kalkpuds, selv for uerfarne.
Min overvejelse drejer sig om en Indervæg. Den er i dag malet og pudset med original kalkpuds, som sidder rigtig godt. Ingen hulrum nogen steder. Jeg har flisebelagt en del før (dog ikke på puds) og jeg synes, at det føles som om væggen kunne bruges til flisebelægning.
Dog har jeg læst mig til, at kalkpuds ikke er egnet som fliseunderlag. Nogen der har prøvet? Hvilke alternativer er der?
Spartle den med husfix og så flisebelægge?
Eller er det bare at banke ned og pudse med B-mørtel?
Væggen er altså en indervæg og af betonelementer.
Ideer nogen?
Jeg er i gang med et kælderprojekt. Huset er fra 1938. Jeg er lige begyndt med det første rum. Har banket al puds af ydervæggene og pudset med kalkpuds. Det blev rigtig godt. Kan stærkt anbefale kalkpuds, selv for uerfarne.
Min overvejelse drejer sig om en Indervæg. Den er i dag malet og pudset med original kalkpuds, som sidder rigtig godt. Ingen hulrum nogen steder. Jeg har flisebelagt en del før (dog ikke på puds) og jeg synes, at det føles som om væggen kunne bruges til flisebelægning.
Dog har jeg læst mig til, at kalkpuds ikke er egnet som fliseunderlag. Nogen der har prøvet? Hvilke alternativer er der?
Spartle den med husfix og så flisebelægge?
Eller er det bare at banke ned og pudse med B-mørtel?
Væggen er altså en indervæg og af betonelementer.
Ideer nogen?
Problemet med kalkpudset i denne sammenhæng er, at det er et svagere lag end det, du vil anvende udenpå. Det vil medføre, at når det underliggende kalkpudset kan bevæge sig, kan dit påførte lag ikke gøre det på samme måde. Risikoen er da stor for, at det slipper fra underlaget.
Tolker det som at du stemmer for at banke det ned og pudse om?
Hvis man skal stræbe efter så stærkt et underlag som muligt, burde betonhulstenen være det stærkeste. Jævne den afhuggede mur ud med lidt fliseklæb?
Hvis man skal pudse om, skal man så vælge det stærkeste pudsebrug, A-brug?
Hvis man skal stræbe efter så stærkt et underlag som muligt, burde betonhulstenen være det stærkeste. Jævne den afhuggede mur ud med lidt fliseklæb?
Hvis man skal pudse om, skal man så vælge det stærkeste pudsebrug, A-brug?
Klik her for at svare