Jeg har rettet op en væg, og dette medførte, at væggen blev tykkere, end hvad smygen til det runde vindue tillader.

Tanken var at have OSB + 13 mm gips, men nu er der kun plads til et lag.

Væggen er rettet med 34x45 på cc400.

Bliver dette nok stift at flise på?

Taler vi køkken eller badeværelse? I badeværelser stiller man meget høje krav til stivhed, så almindelig gips duer ikke, desuden tillader de fleste tætningslag ikke, at man bruger almindelig gips bagved.

I køkkenet fungerer det nok med 13 mm gips. Men der findes vådrumspaneler, der er meget stivere end almindelig gips, f.eks. Hydropanel eller Fermacell (som findes hos K-rauta).

Ved enkeltgips kræves der c/c 300 på reglerne.

Njaa, ifølge de seneste regler er gips igen tilladt på badeværelser, men ikke i eller tæt på brusebad/badekar. Tjek regelværket på bkr.se for detaljer.

Men hvad angår stivhed, så har jeg for mig, at enkeltgips skal monteres med cc30 regler for at være OK. Der findes varianter fra gipsproducenterne. For eksempel har Gyproc en vådrumsplade, beregnet til at sidde i brusezonen. Den har i sin standardudførelse de samme regler som almindelig gips hvad angår regelafstand. Men den findes i en tykkere variant, mener jeg 15mm, som er OK for enkeltgips på CC60.

Læste lige indlægget lidt mere grundigt. Disse "regler" på 34x45 som det er rettet med, hvordan er de fastgjort i væggen? 34 mm giver ingen stivhed overhovedet, men hvis de er fastgjort tæt mellem fastgørelsespunkterne mod en bagvedliggende væg, kan det gå.

Rummet er en kommende vaskerum, så det bliver ikke et vådrum i dens rigtige betydning.

Reglerne er monteret med ca cc400 ved hjælp af kiler.

Selvom der findes tykkere gips, vil vi ikke kunne bruge dette, da hver mm tæller. Jeg vil fræse en lille fals i bagkanten af den runde liste for at trække fliserne lidt ind. Dog er fliserne 10 mm tykke, så jeg overvejer at skifte til nogle tyndere fliser nærmest vinduet, f.eks. mosaik som plejer at være tyndere.

Senest redigeret:
vojma sagde:
Rummet er en kommende vaskerum så det kommer ikke til at blive et vådrum i dens rigtige betydning.

Reglarne er monteret med ca cc400 ved hjælp af kiler.

Selv om der findes tykkere gips så vil vi ikke kunne anvende dette da hver mm tæller. Jeg vil fræse en lille fals i bagkanten på det runde foder for at trække kaklen en smule ind. Dog er kaklen 10 mm tykt så jeg overvejer at skifte til noget tyndere kakel nærmest vinduet, typisk mosaik som plejer at være tyndere.
Om det er et vaskerum er det vel ikke så helligt? Kan du ikke slå på en 6mm renoveringsgips på 13mm-gipsen da?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.