Hej,

Vi er i gang med at flise køkkenet og undrer os over, hvordan man løser enderne på den flotteste måde. Sådan her ser det ud lige nu:

qHe4QAn.jpg
http://i.imgur.com/qHe4QAn.jpg

eZEKQSv.jpg
http://i.imgur.com/eZEKQSv.jpg

Før I siger noget om de små stykker yderst kan jeg fortælle, at tanken var, at de skulle fortsætte på endevæggen og at målene blev sådan efter beregningerne. Vi overså dog, at man kunne have justeret det hele for at få større stykker på siderne, men nu er det gjort og kan ikke laves om. :(

Nu er spørgsmålet, hvordan man løser endevæggen, da man ikke ønsker at have skårede fliser, der stikker ud over vægskabene.

Fra væggen til enden af bordpladen/stenen er der 63 cm, trækker man tykkelsen på flise og lim på langsiden fra, bliver det ca. 61,5 cm. Man vil gerne have, at fliserne stopper lidt før stenen slutter.

Fliserne er 10 x 30, og en idé er at købe mindre fliser, f.eks. 10 x 20, men jeg ved ikke, om det løser problemet?

Den øverste smalle række skal enten stoppe ved vægskabenes kant, eller også skal de omslutte hjørnet og fortsætte i fuld højde efter bordskabene. Sidstnævnte ville betyde, at fliserne fortsætter et stykke over vægskabene, hvilket jeg ikke tror vil se pænt ud.

Forslag?

Havde nok ikke sat fliser på kortsiderne overhovedet.

• Synes
richardtenggren
  • Laddar…
Jeg havde sat hele vejen ud til bordpladekanten.

Jeg ser intet større problem med at flisebelægge også kortsiden, det er en smagssag om man går helt ud til kanten af bænken, eller kun under skabet.

Den synlige kant kan man få ret pæn ved enten bare at lægge fugemasse i 45 grader mod væggen. Eller ved hjælp af en hjørnelist i aluminium eller rustfrit stål. Listerne findes jo også hvidlakerede.

De der rektangulære huller til elbokse (?). Har du tjekket, at de virkelig fungerer med de stik, du har planlagt? Jeg synes, det ser ud som om, der er kappet for meget.

Stefan N sagde:
Havde nok ikke sat fliser på kortsiderne overhovedet.
Hmm, ser ikke de der små stykker endnu mere forkerte ud så? Sætter man på siden med, er der stor chance for, at de på kortsiden dækker det meste, så det bliver som om de går over til kortsiden.

Jonatan79 sagde:
Jeg havde sat hele vejen ud til bordpladekanten.
Ja det er jo en tanke, men eftersom vi har en afbryder ret tæt på der på den anden væg, så tror jeg, at jeg trækker den så langt som underskabene er, men sandsynligvis ikke engang så langt.

hempularen sagde:
Jeg ser ikke noget større problem med at flise også på den korte side, det er smag og behag om man går helt ud til kanten af bordpladen, eller kun under skabet.

Den synlige kant får man ret pænt ved at enten bare lægge fugemasse i 45 grader mod væggen. Eller ved hjælp af en hjørneliste i aluminium eller rustfrit stål. Listerne findes jo også hvidlakerede.
Hvad du mener er, at også de smalle stykker øverst skal følge med uden for vægskabene? Eftersom de er skåret, betyder det en brat afslutning opad, og her mener du, at man udfylder med fugemasse? Jeg undrer mig over, hvor pænt det virkelig bliver?

Min tanke var ellers, at det smalle stykke skulle stoppe ved vægskabene, mens resten nedenfor fortsatte et stykke ud. Problemet med det er, at det også skal afsluttes perfekt, hvor vægskabene slutter. Dette kan opnås ved at skære rækken længst inde i hjørnet, men problemet er, at hvis nye 30 cm fliser skal fortsætte uden for vægskabene, går de endda uden for bordpladen. Vægskabene stikker ud ca. 38-39 cm, og bordpladen stikker ud ca. 62 cm, så det bliver ca. 23 cm. Det ville sandsynligvis have været bedre at købe 20 cm fliser, som så går ud til 61 cm og efterlader ca. 1 cm fra bordpladens kant.

hempularen sagde:
De der rektangulære huller til el-dåser (?). Har du tjekket, at de virkelig fungerer med de stikkontakter, du har planlagt? Jeg synes, det ser ud som om, der er skåret alt for meget væk.
Her er nærbillede af dem:

RytMCnG.jpg
http://i.imgur.com/RytMCnG.jpg

PbaG2yw.jpg
http://i.imgur.com/PbaG2yw.jpg

Og efter at have holdt stikkontakterne imod, dækker de alt, der skal dækkes. Jeg må tjekke det igen, men jeg håber, jeg har ret!

Man kan se, at stikkontakten i midten sidder lidt højere end de andre, ærgerligt selvfølgelig, men ikke hele verden. Det havde været værre, hvis den venstre eller højre stikkontakt havde siddet højere oppe, midten eller de to yderst danner alligevel en form for symmetri.

Der findes en særlig træliste kaldet kakellist, som er udhulet på bagsiden til kaklet. Google "kakellist træ" for at se eksempler.

Fjern den øverste pasbit og sæt en sådan kakellist, som du lader følge med ud på siderne. Du vælger selv, om du har en afskåret bit og en kakellist i forkanten, eller om du starter med en hel kakelbit i forkanten. Vi valgte det sidste.

Som en bonus kan du nemt fastgøre kroge eller en stang til at hænge ting på i træliste.

Anna_H sagde:
Der findes en særlig træliste som hedder kakellist, som er fræset ud på bagsiden til kaklen. Google "kakellist træ" for at se eksempler.

Fjern det øverste passtykke og sæt sådan en kakellist som du lader følge med ud på siderne. Du vælger selv om du har et afskåret stykke og en kakellist på forkanten eller om du starter med en hel kakelbit på forkanten. Vi valgte det sidste.

Som bonus kan du nemt fastgøre kroge eller en stang til at hænge ting på i trælisten.
Aha, det ser ud som om man sætter listen samtidig med man sætter kaklen, i hvert fald hvis man sætter en i metal:

a83___01___12.jpg
https://www.golvpoolen.se/media/cat...3525d08d6e5fb8d27136e95/a/8/a83___01___12.jpg

Hvidmalet træ ville også have fungeret, men problemet er selvfølgelig hvor langt ud det stikker, man vil have en ret diskret liste.

Har nu været i gang med at købe 10x20 fliser, men med lidt beregninger er det bedre at køre 3 rækker med 20 cm fliser på siderne og så sørge for, at det går præcis 2 fliser frem til vægskabene og derefter endnu en række, men da uden det smalle stykke øverst.

• Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
Synes det ser godt ud, bortset fra den lille der, men har du sølvgrå eller hvid fugemasse så lægger man nok ikke mærke til det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.