Jeg skal flise en bænk, som gaskøleskabet skal stå på i hytten. Der skal være et skab under, så bænken skal være skabets tag så at sige. Hytten er uopvarmet. Hvordan skal jeg lave underlaget for fliserne, så de ikke løsner sig på grund af bevægelser i træet? Den gamle bænk var lavet af trælægter sømmet ved siden af hinanden med en plastikmåtte på, og nu vil jeg altså erstatte plastikmåtten med fliser. Måske en gipsplade i stedet for plastikmåtten og så fliser på den? Eller gulvspån + gips, eller måske noget helt andet?

Hvis det er træ som underlag og det ikke svajer, så går det fint med bare gips inden fliserne. Det kan være en god idé at fugtsikre gipspladen med fugtspærre eller i det mindste primer, hvis der kommer til at blive plasket vand på bænken.

Ok, tak, jeg lægger gips på træreglerne og så fliser jeg. Der er ikke vand indført, så jeg springer fugtspærren over. Vasken er i et andet rum.

Skal jeg skrue pladen i reglerne på almindelig vis, eller skal den ligge flydende på en eller anden måde? (skruet i kun den ene ende eller noget?) Pladen bliver ca. 80x120cm, og træ reglerne er heldækkende ca. 35x100mm på hele overfladen.

Det går fint at skrue i brædderne med almindelig gipsskrue, og det er bedst, hvis du har maksimalt en skrue i centrum af hver bræt, altså hvis du har otte brædder i bredden for eksempel, så består hver krydsende skrueserie af otte skruer. På den måde kan brædderne bevæge sig uden at gipsen tager skade. Bevægelserne sker hovedsageligt i træets bredderetning; i længderetningen bevæger det sig meget lidt.

Hvis det er sådan, at underlaget er meget ujævnt, kan det være en idé at lægge en plywood- eller spånplade mellem gipsen og træet.

Suverænt, så ved jeg det. Tak :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.