Hej!

Jeg overvejer at udvide antallet af vinduer på gavlsiden af huset, altså den ene ydervæg som går parallelt med bjælkelaget.

Overvejer om man skal være bekymret for bæringen, men i teorien skal det vel ikke være noget problem?

Det er et gammelt hus fra 37, og jeg tænkte at sætte to stykker standard ældre toluftrammer på række for at få fire ruder.

Hvad siger ekspertisen?

Milkshaken
Hvordan er det med bærlinor over vinduerne??? Hvad er det for en ydervægskonstruktion???
Elementhusene på den tid var ret (Avancerede) jeg mener, nogle var rene træfack værk, og andre fackværk med bærlinor.... har du tegninger???

Desværre findes der ingen tegninger. Jeg er ret dårlig til det her med forskellige konstruktionsmetoder desværre. Hvad indebærer det med bærende bjælke rent fysisk? Jeg har for øjeblikket fjernet et vindue og kan lirke lidt løs og se, hvordan det ser ud. Jeg er også meget videbegærlig, så det gør absolut ikke noget, hvis du tager dig tid til at forklare termerne. :)

Ellers består væggen mest af stående tykke planker, hvad jeg kan se.

Der sidder en regel ovenover vinduerne, som hviler på de stående grove planker, som jeg antager er, hvad der er selve stommen i huset. (De stående grove er altså ikke noget regelværk, de sidder sammenføjede i hele væggen, virker meget solidt).
Mistænker, at det er reglen ovenover vinduet, du mener med bærende bjælke?

Og så tænkte jeg som så, at jeg går løs med rundsaven og fjerner denne bærende bjælke(?) og erstatter den med en dobbelt så lang en (da jeg skal have dobbelt så meget vindue), og dobbelt så høj (håber det er nok til at forhindre for stor nedbøjning), og så får den hvile på flere stående planker end før.

Så må det så at sige bære eller briste. :D

Hvis du ikke kan leve med en vægstump mellem de to vinduespartier og der placere en limtræspæl for at skifte vægten?

Jeg har tænkt over det, rent æstetisk ville det være helt ok, men; (Ret mig gerne, jeg har ingen viden om sådan noget overhovedet, jeg kigger bare, gætter & antager)

Hvor midterstolpen ville ende, er præcis lige over et kældervindue i fundamentet, og over kældervinduet er betonen kun et par dm. Jeg bliver lidt bekymret for, at betonen kunne revne på grund af vægten fra stolpen. Jeg forstår jo, at der ligger en murrem eller hvad det kaldes ovenpå muren, som fordeler vægten lidt til siderne, men er det virkelig nok?

Håber du forstår, hvad jeg mener. :)

Okay, jeg forstår. Det er måske lidt risikabelt. Så er det måske et længere limtræ over hele partiet, der gælder, hvis det nu er muligt at få det på plads uden at rive halve huset ned. Jeg ville i dit tilfælde hente en konstruktør eller alternativt en dygtig håndværker, som du stoler på, for at få deres mening. Han kan nok på stedet sige lidt mere om følelsen for konstruktionen og hvad der kan gennemføres.

Desværre har jeg rigtig dårlige erfaringer med fagfolk, både håndværkere og ingeniører. Talent får man ikke automatisk med i købet, hvis man læser til bygningsingeniør har jeg bemærket. Så min indstilling er nu, at hvis det skal være forkert, så skal jeg have gjort det selv i stedet for at betale dyrt for det. =D

Men nu har jeg besluttet mig for at snedkerere en 3-luftskarme af mine 2 stk. 2-luft. Så har jeg en 45*170-regel, som ligger og roder, som kan gøre arbejdet. Det burde jo fungere, eftersom den nuværende er 100 mm høj.

Det blev skidegodt! Men det var som sagt et helvede at få ind reglen uden at fræse hul i hele væggen.
:) Håber ikke væggen bøjer sig bare, men det føles virkelig ikke sådan.

Roger Spontare sagde:
Desværre har jeg virkelig dårlige erfaringer med fagfolk, både håndværkere og ingeniører. Begavelse får man ikke automatisk med i købet, når man læser til bygningsingeniør, har jeg bemærket. Så min holdning er nu, at hvis det skal gå galt, så skal jeg selv have gjort det i stedet for at betale dyrt for det. =D

Præcis min mening. Det er trist, når såkaldte fagfolk ikke kan tænke selv, men bare siger, at sådan plejer man at gøre. Det fungerer dårligt med renovering af gamle huse, hvor man skal tænke sig om og finde smarte løsninger.

Håber din bjælke har holdt formen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.