Gammel parstue fra 1800-tallet med tilbygning i vinkel fra begyndelsen af 1900-tallet. Der har stået vand i en gammel jordkælder, hvilket har medført, at hele køkkengulvet (trossbund/torpargrund) er råddent væk og tog med sig 4 åse samt også de to underliggende åse.

Alt er skiftet, dræning er lagt, og det samme er også et afløb. Har trukket VVS samt el, mens gulvet alligevel var fjernet.

Nu skal alt lægges igen, har læst her samt andre fora/links vedrørende valg af trossbundsgulv. Cellplast virker som et konsekvent godt tip, flere? Andre alternativer føles som oliehærdet board (som egentlig er vokset?) eller asfaboard - tips og ideer? Hvis cellplast, er 70mm passende, eller skal man gå op/ned i tykkelse?

Desværre er der ikke gennemgående cc, men maksimal afstand er 600mm, så "almindelige" trossbundsplader går væk (55mm brede).

Lægger gulvvarme (vandbåren) samt trægulv oven trossbunden.

Hmm, dårligt med svar, men jeg antager, at emnet er relativt udtømt. Jeg har selvfølgelig yderligere overvejelser vedrørende det nævnte gulv, isolering; spån eller gullfiber? Spån tørrer, en fordel da der tidligere har været vandskade og det føles aldrig forkert. men jeg har tømt det gamle gulv manuelt á 30kvm, hvis noget skal ændres i fremtiden bliver jeg skør.

Vandbåren gulvvarme i PEX rør, overvejer seriøst at gå væk fra tidligere budgetløsninger (med eget træ osv.) og købe fræsede plader fra f.eks. XL bygg. Erfaringer? Virker dog dyrt...

Så selve gulvet, med tanke på historien føles eventuelle klikgulve af alle slags kedelige at lægge. Et ærefuldt trægulv ville være rart, men med 35mm tykkelse, hvor meget kommer jeg til at opvarme krybekælderen da?

Taknemmelig for meninger!

Hej har et flyttet tømmerhus fra 1830-tallet.
Vi brugte råspont som bunden af gulvet, lidt dyrere tror jeg end de andre alternativer men føles mere solidt. Har ret godt med plads under huset så vi kunne sømme det nedefra. Tætede med lerklining så det ikke blæser ind i isoleringen, derefter lagde vi ekofiber (avistypen).
I nogle rum hvor vi ikke kunne bruge gamle gulv har vi lagt fyrretræsegulv af økonomisorten og linoliemalet dem, det ser ret OK ud synes jeg.
Gulvvarme under så tykke trægulve plejer vel at være lidt tvivlsomt, både med tanke på gulvene og varmetab (men jeg er ingen ekspert).
Sektionsradiatorer kan jo være et alternativ i stedet, synes det ser ret godt ud i gamle huse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.