Hej!

Sidder og tegner på en udbygning på funkishuset herhjemme. Vi har lidt problemer med maksimal bygningsareal, så det er meget fristende at lægge en altan på taget af den enetages del af huset. En altan ville for vores vedkommende ligge i mindre højde end 3 meter => regnes med i bygningsarealet.

Jeg kan ikke sige, at jeg føler mig som en fortaler for flade tage, samtidig ser jeg jo, at dette er meget almindeligt på de nutidige funkishuse.

Har nogen erfaringer eller viden om emnet flade tage? Kan det gøres tæt på lang sigt? Hvor meget fald skal man have under eksempelvis et trædæk? Er dette en mode-sag, hvor form går forud for funktion, eller har byggeteknikken udviklet sig så meget siden 70'erne, at man faktisk kan føle sig tryg ved et fladt tag?

Mvh,
Marcus

Jeg har støbt fladt garagetag/terrasse = suk!!!!!

Okay, tætningslag holder i 20-30 år, men det bliver problemer.

Derefter kan det jo ske, at tætningslag er blevet bedre i dag.

Fladt vs. lavhældende er jo et definitionsspørgsmål, sandsynligvis kan du forebygge problemer, hvis du kun har plader på højden for at hælde taget tilstrækkeligt og få en gedigen konstruktion.

Ja, det er vel som du siger: Før eller senere lækker det ind. Det er jo ingen tilfældighed, at tage normalt hælder.

Hvad har du for vandtæt lag? Og hældning?

Hvis dette bliver til noget, skal det nok være plade + tjærepap og 2-3º hældning på taget. Man undrer sig jo, om det er okay... På den anden side har jeg kun 4º taghældning på huset i dag, og med pladeisol har det jo holdt i hvert fald i 15 år.

Nogen anden der har erfaringer?

Det bliver 3x4 meter altan. Skal nok kunne have 2º taghældning under træterrassen, og så beklæder jeg taget med rustfri plader, der overlapper. Det bør da kunne holde nogle år håber man...

Varmasfalt med en form for textilarmering.

Hældning = svensk byggstandard = vandpyt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.