Hej,
Vi renoverer trappen og kan ikke få fjernet beslaget til gelænderet. Er der nogen der ved om der er en enkelt skrue på denne type ældre beslag der skal drejes, eller er der flere skruer under den runde plade? Vi kan dreje pladen, men den løsner sig ikke. Når vi forsøger at dreje hele beslaget, sidder det fast som et hus. Tør ikke tage for meget fat, hvis nu der skulle være flere skruer under pladen der skal løsnes. Risiko for at bræddebeklædningen går i stykker.
Er der nogen der ved, hvordan disse beslag fungerer?

• Ældre trappegelænderbeslag med rund base og synlige slidmærker mod perlepanel. Fixering og skruemekanisme er uklart.
Senest redigeret:
Haha elsker at du lykkedes med at uploade 3 film på en legetøjsfisk

Test dreje beslaget, det havde jeg gjort!

• Synes
  • Haha
Saband og 2 andre
  • Laddar…
P
Saband Saband sagde:
Hej,
Vi renoverer trappen og kan ikke få fjernet beslaget til gelænderet. Er der nogen, der ved, om det kun er én skrue på denne type ældre beslag, der skal drejes, eller er der flere skruer under den runde plade? Vi kan dreje pladen, men den løsner sig ikke. Når vi forsøger at dreje hele beslaget, sidder det som berget. Tør ikke tage for hårdt fat, hvis der nu skulle være flere skruer under pladen, der skal løsnes. Risiko for at panel går i stykker.
Er der nogen, der ved, hvordan disse beslag fungerer?
Trist at nogen har sat masonit ovenpå fin panel...

• Synes
Saband
  • Laddar…
Den sidder med en stor skrue i midten, så prøv at tage fat så meget du kan. Går det ikke, så må du bruge værktøj.

• Synes
Saband
  • Laddar…
Saband Saband sagde:
Hej,
Vi renoverar trappan och får inte bort fästet till ledstången. Är det någon som vet om det är en enda skruv på denna typ av äldre fäste som ska vridas, eller är det fler skruvar under den runda brickan? vi kan snurra brickan men den lossnar inte. När vi försöker vrida hela fästet sitter den som berget. Vågar inte ta i för mycket om det nu skulle vara fler skruvar under brickan som ska lossas. Risk för att pärlsponten går sönder.
Vet någon hur dessa fästen funkar?
Det kan vara en skarvskruv som fästet sitter med. Såna satt vår ledstång med.
En metal skarvskruv med gevind i begge ender bruges til at fastgøre en ledstång ved at forbinde beslag med væg.
Ena änden skruvas i ledstångsfästet, den andra i väggen. Prova att vrida fästet moturs, antingen lossnar fästet från skruven eller så lossnar skruven från väggen.

Senest redigeret:
  • Synes
Saband
  • Laddar…
O Oxid sagde:
Haha elsker at du lykkedes med at uploade 3 film på en legetøjsfisk

Test at dreje beslaget, det ville jeg have gjort!
Ja, det var lidt svedigt et stykke tid der, før jeg fik fjernet fisk-filmene Ved ikke, hvordan det blev sådan, ha ha
Tak for svaret med beslaget, vi prøver at dreje det så.

P Pappa1986 sagde:
Den sidder med en stor skrue i midten, så forsøg at tage fat med alt hvad du kan. Går det ikke, så må du bruge værktøj
Tak! Vi må prøve igen.

Keiller Keiller sagde:
Det kan være en skarvskrue som beslaget sidder med. Sådanne sad vores gelænder med.
[billede]
Den ene ende skrues i gelænderbeslaget, den anden i væggen. Prøv at dreje beslaget mod uret, enten løsner beslaget fra skruen eller også løsner skruen fra væggen.
Tak! Vi prøver det. :)

P Peter787 sagde:
Trist at nogen har sat masonit ovenpå fin perlespont...
Ja, huset er fra 1910 og over masoniten masser af lag tapet.

Saband Saband sagde:
Tak! Vi tester det. :)
Gør det. Der findes også skruer med andre gevind end den, jeg viste billede af, men funktionen er den samme. Bare at dreje.

• Synes
Saband
  • Laddar…
Saband Saband sagde:
Hej,
Vi renoverer trappen og kan ikke få fjernet beslaget til gelænderet. Er der nogen, der ved, om der er en enkelt skrue på denne type ældre beslag, der skal drejes, eller er der flere skruer under den runde plade? Vi kan dreje pladen, men den løsner ikke. Når vi forsøger at dreje hele beslaget, sidder det fast som bjerget. Tør ikke tage for hårdt, hvis der nu skulle være flere skruer under pladen, der skal løsnes. Risiko for at panelbrættet går i stykker.
Ved nogen, hvordan disse beslag fungerer?
P Pappa1986 sagde:
Den sidder med en stor skrue i midten, så forsøg at tage i alt, hvad du kan. Går det ikke, så må du bruge værktøj

Statusopdatering: det viste sig, at det var muligt at skrue den øverste del af, trække røret og pladen af, og så var der fire skruer. :)

• En person fjerner et gammelt dørhåndtag fra en trædør ved at skrue det af.
  • Synes
Pappa1986 og 2 andre
  • Laddar…
Saband Saband sagde:
Statusopdatering: det viste sig at det gik at skrue den øverste del af, trække røret væk, skiven og så var der fire skruer. :)
Det beslag, det firkantede som skrues i væggen kender jeg igen.
Sidder ligesådan i mors hus bygget 1912.
Den runde dækstykke kender jeg dog ikke igen.

• Synes
Saband
  • Laddar…
Saband Saband sagde:
Statusopdatering: det viste sig, at det var muligt at skrue den øverste del af, trække røret, skiven og så var der fire skruer. :)
Så tog jeg fejl :D jeg troede, du ville have noget lignende beslag som jeg kæmpede med i min trappe. Men mit hus er lidt nyere (1914) ;)

Sjovt at det løste sig!

• Synes
Saband
  • Laddar…
Keiller Keiller sagde:
Så tog jeg fejl :D jeg troede, du ville have noget lignende beslag, som jeg kæmpede med i min trappe. Men mit hus er lidt nyere (1914) ;)

Sjovt at det løste sig!
:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.