Sendte en 7 m lang limtræsbjælke (630x115) op på loftet for nogen uge siden. De to søjler står på murede kældervægge som i dit tilfælde. Skid på stål, hvis din lille skidtbjælke (220x45?) har holdt indtil nu, så burde det ikke være noget problem at lægge en lidt større og længere limtræsbjælke
Men lad en konstruktør beregne det.
Damn, høj bjælke:wow:.. Jeg tror, at grunden til, at min lille skidebjælke ikke sænker sig ø.h.t er, at alle spær er selvbærende. Skal tjekke dette med konstruktøren.
Hængsler og livrem?
Det er godt 7 meter mellem lejerne, og dette var, hvad konstruktøren ønskede, så jeg argumenterede ikke imod Første tanke var en HEA 220 stålbjælke, men det havde kostet en del, da jeg ikke kunne have gjort det selv. Trods størrelsen tog det kun 15-20 min, så var den på plads (første del med kranbil).
Ingen ekstra stolper. Mellemgulvet er i beton og kældervæggene består af 20 cm betonhulsten. Ingen problemer. Det er nok alligevel langsidens ydervægge, som tager den største vægt.
Ok, har samme sten i min kældervæg, skal først tjekke om mine spær er selvbærende ellers bliver det til at løfte en bjælke op på loftet. Hvor bor du forresten? med hensyn til snezone..
Huset er bygget i -58, og det sjove er, at mine ydervægge kun består af, indefra set: 21 mm stående råspont, 70x45 mm stående (cc ca 150...!) mellem disse - liggende 70x45 mm med mineraluld. Derefter kommer en 15 mm tynd tretexplade som vindbeskyttelse og lægter. Ingen overliggere findes over vinduer (150 cm brede)
Tømrerne, som var her og lavede nye, større vindueshuller, havde aldrig set noget lignende. For en sikkerheds skyld byggede de en ny bærende væg indenfor den gamle
Hvad vil jeg så gerne sige med dette? Jo, at vi i dag har en tendens til at overdimensionere alt i stor grad. Men som sagt, seler og livrem...
Nu har jeg konsulteret en konstruktør, og det var som jeg mistænkte.. Tagspærene er selvbærende, så det skulle ikke være noget problem at fjerne væggen. Han syntes dog, og jeg er enig, at det er godt med både bælte og seler. Jeg vil lime og skrue 2 stk 2"x9" 6m lange sammen og hænge underrammen op på de tagspær, der hænger i luften, på samme måde som billedet i første indlæg viser. Skal bare vente, til jeg slipper af med krykkerne.. Er gået og har brækket benet
Hvordan er det gået med dette? Det begynder at nærme sig for os at gøre det samme. Vil købe en limträbalk, 56x225 og ca. 6500 lang, på Beijer som skal bo på loftet. Ved du om der findes en god balksko til formålet?
Hvordan er det gået med dette? Det begynder at nærme sig for os at gøre det samme. Vil købe en limträbalk, 56x225 og ca. 6500 lang, hos Beijer som skal bo på loftet. Ved du om der findes en god bjælkesko til formålet?
Antager at du skal have en eller flere søjler/vægge et sted midt på den bjælke, ellers bliver det nok en banan
Hvordan er det gået med dette? Det begynder at nærme sig for os at gøre det samme. Vil købe en limtræsbjælke, 56x225 og ca. 6500 lang, på Beijer som skal bo på loftet. Ved du om der findes en god bjælkesko til formålet?
Ja, det nærmer sig her også. Jeg købte dog en limtræsbjælke 90*225 L=6500. Denne skal nu på plads, måske nu i ugen..