Hej,

Nu har vi haft sommerhus i mere end et år. Indtil videre har jeg renoveret krybekælderen, drænet, bygget et attefallshus, taget en indervæg ned og bygget en terrasse. Og alt er gået relativt godt. Så det naturlige skridt nu er at bygge terrassedøre, selvfølgelig.

Jeg ved ikke, hvordan man gør det her. Men jeg kan gætte ret godt. Og google er min ven (og byggahus.se). Min kone vil i hvert fald have to døre, som er mindst 55 cm hver, og de skal være udadgående.

Jeg antager, at huset er bygget med cc60 i afstand mellem bærende regler, men har endnu ikke haft tid til at åbne og tjekke. Jeg tænkte, at jeg løsner lidt facadebeklædning og måler det første, jeg gør. Så håber jeg, at de har bygget med cirka cc80, så jeg slipper for at fjerne to stykker bærende regler.

Hvordan gør jeg så? Sætter man en kraftig limtræsbjælke over to støttebjælker, hvor terrassedøren skal være? Eller altså lige over og støttebjælkerne i afstand fra dørkarmen. Og så ligesom sætter nogle gode stykker (45 regler?) op fra limtræsbjælken til undersiden af det, der sidder under skalket? Eller findes der en anden god løsning. Vil gerne have tegninger ind til kommunen så hurtigt som muligt, så man kan begynde inden ferien.

Har ikke noget godt billede af, hvor dørene skal være. Men hvis man tænker bag den blå stol.

Rødt sommerhus med træterrasse og blå stol, omgivet af græs og træer, under en klar blå himmel.

MVH
Jonas
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.