Renoverer køkkenet og har lige lagt klinker og fuget færdigt, da jeg opdager et område med afvigende udseende (det har en afvigende glans, der ses ved skrålys, men ikke ellers/oppefra).
Ved undersøgelse af klinkerkasserne viser det sig, at jeg har fået to forskellige partier af klinker. 25 fliser har en anden brænding end resten af gulvet. Har kontaktet forhandleren, som kompenserer økonomisk og leverer også korrekt parti (min tråd angår altså ikke den del).
Da gulvet delvist vil ligge under køkkenskabe, har jeg brug for at erstatte cirka 10 fliser for at løse problemet. Mit spørgsmål: hvor svært er det at bryde disse 10 fliser op uden at beskadige resten af klinkerne? Og hvilken fremgangsmåde er den bedste til at fjerne fliserne? Har lagt gulvet med ca. 1mm fuge.
Alternativt, da afvigelsen gælder glans. Er det muligt at løse på anden måde? F.eks. mattering af de mere glansfulde fliser med slib eller anden metode, eller overfladebehandle (voks eller andet) resten af gulvet, så hele gulvet får en ensartet glans?
Lidt usikker på om den kan være i så smal en fuge, men med et diamantblad til multicutteren burde du kunne fjerne fugen for derefter at slå en flise itu, så du kan bryde op de andre bagefter. For at knække en flise er noget hårdt og spidst nok.
Forstår jeg det rigtigt, at hvis jeg bare får fjernet fugen først, er der gode muligheder for at gøre jobbet uden at beskadige de omkringliggende klinker?
Min plan er først at teste på en af de plader, der vil være skjult af køkkenskabene.
Synes det kun ved strygelys, så ville jeg overveje, hvad der er værst, en vis forskel i glans eller at risikere, at man får et anderledes udseende under en omlægning.
Hvor længe er glansforskellen der efter at gulvet er blevet brugt? (jeg har ingen ide om, hvad rengøring og slid gør ved overfladen).
For at fjerne dem ville jeg spørge der, hvor du har købt dem.
Jeg har brudt op fliser på betongulv ved at trække bilhammeren i pladen, jeg vil have fjernet. Jeg syntes det var en unødvendig risiko at fifle med fugen først.
Nu har jeg testet med en plade, og det ser ud til at være muligt!
* Startede med at fjerne fugen med en kniv/spatel
* Derefter arbejdet et hul op i en plade med hammer/spyd (skulle arbejde en del med det, meget hårdt klinker)
* Udefra hullet forsigtigt arbejde ind under flisen og tage det op/ud i stykker (bankede nogle gange også med hammeren for at lave mindre stykker / mindske spændinger).
* Det mangler stadig at fjerne fixresterne, også her uden at skade det omkringliggende klinker
Altså muligt i mit tilfælde, men kræver at man er forsigtig.
Meget arbejde senere ser det ud som nedenfor. At fjerne fliserne var ret nemt, når først den første flise var oppe. Fik de fleste hele ud. Derimod var det sværere at fjerne fixen. Det tog nogle timer at få det rent. Har ikke rigtig mulighed for at afskærme området fra resten af huset, så har kun brugt slædehammer og "stemmejern", ikke slibemaskine..