Hej,

Vi har været og kigget på et 70’er hus, som vi er interesserede i, og sandsynligvis kan få, hvis vi vil.

Vi er interesserede i så fald i at tage en bærende væg ned (de rødmarkerede), og derefter tage væggen ned, hvor der står køl og frys, for derefter at sætte en køkkenø op.

To spørgsmål egentlig:

1) Behøver man forstærke, selvom det "bare" er den lille del?
2) HVIS man behøver at sætte en bjælke eller søjle op, hvor lander vi prismæssigt, cirka? Google giver mig alt mellem himmel og jord. Taler vi 50k? 100k? 150k?

Tak!

• Plantegning af et 70'er hus med rødt markeret bærende væg, forskellige værelser og mål, problemstilling om fjernelse for køkkenrenovering.
BirgitS
1) Når man fjerner bærende vægge, skal man afveje vægten. Det gør man også over indvendige døre.

2) Det er både bjælke og søjle, der er nødvendige. Bjælken er nødvendig for at bjælkelaget ovenfor ikke skal bøje nedad af vægten, og søjlerne er nødvendige, fordi bjælken skal ligge på noget. En bygningskonstruktør kan beregne, hvilke dimensioner der er nødvendige, baseret på f.eks. tagkonstruktion, tagbelægning, snezone. Herefter skal bygningskonstruktøren kontrollere, at det, der er under søjlerne (væg i kælder?), kan tåle den øgede vægt; hvis ikke, skal det forstærkes nedenunder.

Da det ikke er muligt at vide, om der er behov for nogen forstærkning nedenunder, kan man heller ikke vide, hvad omkostningen bliver.

Hvordan ved du, at væggen er bærende? Har du adgang til konstruktions tegninger, eller ved du, hvad det er for spær?

BirgitS BirgitS sagde:
1) Når man fjerner bærende vægge, skal man afveksle vægten. Det gør man også ovenfor indvendige døre.

2) Det er både bjælke og søjle, der er nødvendige. Bjælken er nødvendig for at bjælkedækket ovenfor ikke skal bøje nedad af vægten, og søjlerne er nødvendige for, at bjælken har noget at hvile på. En bygningskonstruktør kan beregne, hvilke dimensioner der er nødvendige baseret på f.eks. tagkonstruktion, tagbelægning, snelastzone. Derefter skal bygningskonstruktøren kontrollere, at det, der er under søjlerne (væg i kælder?) tåler den øgede vægt, hvis ikke skal det forstærkes under.

Da det ikke er muligt at vide, om der er brug for nogen forstærkning under, er det heller ikke muligt at vide, hvad omkostningerne vil være.

Hvordan ved du, at væggen er bærende, har du adgang til konstruktionsplaner eller ved, hvad det er for tagspær?
Okay, jeg forstår, det bliver meget svært så, formoder jeg, at finde ud af noget som helst, inden jeg tager en bygningskonstruktør ind?

Hvis jeg skal være ærlig, så VED jeg ikke, at den væg er bærende, jeg har bare antaget, jeg spurgte mægleren, som også antog dette, men vi er jo ikke nogle eksperter overhovedet. Jeg har svært ved at se, hvilke andre vægge end den, der går vandret gennem huset, der er bærende?

Om du behöver afveksle afhænger af, om der er spær ovenover væggen.

BirgitS
M Musmatta sagde:
Hvis jeg skal være ærlig, så VED jeg ikke, at den væg er bærende, jeg har bare antaget det, jeg spurgte mægleren, som også antog dette, men vi er jo ikke nogle proffer overhovedet. Jeg har svært ved at se, hvilke andre vægge end den, der går vandret gennem huset, der er bærende?
I 70'erne var det almindeligt med fagværksspær, og da er ingen vægge bærende på etageplanet under loftet, hvilket ikke dermed siger, at man kan fjerne alle vægge, da vægge også kan være stabiliserende.

B
Hej,

Man skulle have brug for at se over, hvad der findes oven over væggen? er det et bjælkelag eller et tag? når man ved det, skal man se over i hvilken retning, der er bæreretning for tag/bjælkelaget for at afgøre, om det er bærende eller ej.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.