Er ved at åbne op og fjerne en væg for at få lidt mere åbent rum omkring trappen i kælderen. Har fjernet det meste af råspont, gips, dør og karm som sad rundt om tidligere, men overvejer nu, hvordan jeg skal gå videre med 5 stolper/regler som spont og gips har siddet i, og hvad deres formål er.

De har dimensionerne 45x90 ca og er i kælderen på et hus bygget i 1962. Over denne trappe går også trappen mellem plan 1 og 2.

Se billeder. Sorte streger er bjælkelaget ovenfor, delvist gæt, delvist baseret på hvad jeg har kunnet se og delvist følt med magnet hvor råsponten i loftet er sømmet op i bjælkelaget.

Træramme omkring kældertrappe under renovering. Fem nummererede bjælker står midlertidigt uden støtte. Optegnede bjælker i loftet.
Væg under renovering med synlige træstolper nummereret 1-5 ved siden af en trappe i en kælder; manglende gipsvæg og råspont.

#2, #3 og #4 tænkte jeg ganske enkelt at fjerne, ser ikke hvad formålet skulle være med dem.

#1 Er jeg lidt usikker på. Kan ikke se præcis hvordan bjælkelaget ser ud ovenover der. Men det rimelige er, at der går en afveksling for trappen ifølge billedet, som gør at den ikke bærer noget.
Det understøttes også af at den bare ser ud til at være stillet på et tyndt stykke træ.

En træstolpe med nummeret 1 placeret tæt ved en betongulvskant i en kælder, med synlige skruemærker og slitage.

#5 Er jo ganske tynde stolper, men denne skal dog stadig bruges til at bære mindst den ene ende af bjælkelaget ovenfor. Tanken her var at sætte en stempel, støbe en lille klods for at komme væk fra det fugtige gulv og erstatte med en 95x95 stolpe.

Så til spørgsmålene!

Er der nogen grund til, hvorfor jeg ikke bare kan fjerne #2, #3 og #4 nu med det samme?

Hvad tror I om #1, kan jeg fjerne den, eller opfylder den et formål?

Er det rimeligt at stemple og erstatte #5 med en 95x95?

Smider også plantegning med, siger ikke mig så meget, men kan måske hjælpe nogen..
Planritning af hus fra 1962 med markeret område ved trappeopgang. Viser placering af værelser, trapper og strukturelle elementer i kælderen.
Planløsning af kælderetage i hus fra 1962, viser trapper, værelser og markerede stolper i gul. Garage, forråd og vaskerum angivet.

MultiMan
Hvorfor skulle man sætte så tæt med 45*90, hvis ikke alle har en bærende og stabiliserende funktion? Jeg tror det, men er ingen ekspert.

MultiMan MultiMan sagde:
Hvorfor skulle man sætte så tæt med 45*90 hvis ikke samtlige har en bærende og stabiliserende funktion? Jeg tror det, men er ingen ekspert.
Nej, jeg har også forsøgt at fundere over, hvorfor man har sat dem så tæt, men ikke kommet frem til så meget mere end at det er for at gøre det nemmere at sømme fast sponten.
Ingenting sidder fast i vangstykket udover sponten, der er klemt ind mellem stolperne og vangstykket og derefter sømmet enten fra siden ovenfor trappen eller siden under trappen.

Eftersom vangstykket hele tiden blokerer en stolpe per spont, betyder det, at man altid har en ekstra stolpe tilgængelig til at fæstne sponten til.

I hvert fald #2 og #4 sidder kun fast opad med en søm og er også langt fra lodrette, så man kan vride/dreje dem med lidt håndkraft, så de burde ikke give nogen videre stabilitet.

MultiMan
Jeg har en stor, fast svingtrappe hos mig, hvor det du vil fjerne bærer op etagen ovenover, men jeg har en egenlavet søjle, som er rigtig grov på position 5, den er 200*100. Din position 1 hviler derefter på en skillevæg mellem gang og køkken (altså går en bærende væg hvor du har 1). Imellem det er en almindelig skillevæg som jeg vurderer ikke er bærende. Jeg ser ikke bjælken i bjælkelaget som går mellem de punkter, men den er sandsynligvis grov, da hele den del af overetagen bæres op af den.

Når det gælder hvad der ikke sidder i klemme og måske ikke tager belastning nu, om vinteren når jeg har 1,5-2 m sne på taget, så kan jeg love dig at det begynder at knirke lidt hist og her og det samme, bare den anden vej sker når sneen forsvinder. Men det afhænger jo også af snezonen.

MultiMan MultiMan sagde:
Jeg har en stor, fast svæng trappe hos mig hvor det du ønsker at fjerne bærer oppe på etagen ovenfor, men jeg har en hjemmelavet stolpe som er rigtig grov på position 5, den er 200*100. Din position 1 hviler derefter på en hjertevæg mellem hall og køkken (altså går en bærende væg der hvor du har 1). Imellem det er der en almindelig indervæg som jeg vurderer ikke er bærende. Jeg ser ikke bjælken i bjælkelaget som går mellem de punkter men er antagelig grov da hele den del af ovenetagen bæres oppe af den.

Når det gælder hvad som ikke sidder i klemme og måske ikke tager belastning nu, om vinteren når jeg har 1,5-2 m sne på taget så kan jeg love dig at det begynder at knirke lidt her og der og det samme, men den anden vej sker når sneen forsvinder. Men det afhænger jo også af snezonen.
Så er det jo absolut at bare fordi det ikke sidder i klemme nu så kan det jo gøre det på et andet tidspunkt. I dette tilfælde burde alle laster fra taget allerede være fordelt ned i ydervæggene og hjertevæggen. Den eneste last som jeg ser som ville belaste her er fra gulvet på det gulmarkerede stykke af plantegningen for "Stueetage" Og eventuelt lidt fra den øvre trappe afhængigt af hvordan den er fastgjort i bunden.

Måske var det ikke så tydeligt i beskrivelsen, men det er et 1 1/2-plans hus. Tilføjede kun tegning over stueetagen og kælderen.

Kan opdatere med at jeg fjernede 1-4.
Bjælkelaget var helt stabilt, selv når en person stod og hoppede ovenover.
Så fjernede jeg #5 og satte en stempel under.
Skal sætte en søjle der, når det passer. Indtil videre står huset...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.