Hej,

Jeg har fjernet et "vindskydd" på vores terrasse, den har gået fra yderkanten af det udspringende tag til selve ydervæggen. Tilbage bliver en tynd søjle (45x95) som støtter op under yderkanten af taget.
Rød træbeklædt hus med udestue og en synlig træstolpe, forberedt til fjernelse. Huset har et fremskydende tag støttet af stolpen.

Jeg vil gerne fjerne den, men indser at den har en ret vigtig funktion. Derfor overvejer jeg at sætte en regel nærmest væggen, der går fra betonpladen op til taget, fastgøre den ordentligt hele vejen op, samt fordoble 45x95 (alt. limträ) som går under taget. Og styrke yderligere med et stag fra væggen til taget ca. halvvejs ud.

Er dette rimeligt?

Taget er fagværk, som går hele vejen ud til søjlen. Den sidste støtte i fagværket kommer dog ned præcis i hjørnet på huset. (kan ses bag hvepseboet på billedet)
Trækonstruktion under tagudhæng med røde planker og eksponeret træværk, synligt isoleringsmateriale ved siden af et getingbo.

Hvad tror alle I kyndige her på forumet?

Mvh, Calle

En træpille placeret på en betonsokkel under et udhæng, omgivet af terrassebrædder og græsområde. Rødmalet væg med en hvid træsøjle, udsigt til en have med træer. Forgrund viser trækonstruktion af terrasse på begyndende byggeprojekt.

I mine ører lyder det rimeligt at erstatte søjlen med en 45° støtte, som bærer op taghjørnet.

Marker den tydeligt, så folk ikke går og slår hovedet ind i den bare!

Jeg tror ikke, at den søjle har nogen bærende funktion. De næste tagspær har jo ingen støtte i yderkanten.

Hmmm... nej vist nok ikke. Men jeg tænker, at når der ligger 2dm vådsne på hele det udskydende tag, så behøves der noget, som holder det oppe... Så virker det mærkeligt, at man satte det der fra starten, hvis det ikke behøves? eller?

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
I mine ører lyder det rimeligt at erstatte søjlen med en 45° støtte, som bærer taget i hjørnet.

Marker den tydeligt, så folk ikke går og slår hovedet mod den bare!

Haha, jeg er 197cm høj, så det bliver mig selv det vil jeg tro... :-)

Det gælder nok om at gå op på loftet og tjekke, hvordan spærkonstruktionerne ser ud. Fackverkstakstolar er normalt ikke konstrueret til at have støtte andet end ved endepunkterne. I tagets forkant er der noget, der ligner en bjælke. Den virker grov for at være en dækningsbræt, men samtidig lidt for indhakket/halveret til at være en bjælke.

C CalleVon sagde:
Haha, jeg er 197cm høj, så det bliver mig selv det ville jeg tro... :)
Ja, men du lærer det måske.
Værre for midlertidige besøgende :thinking:

Jeg ser intet, der kunne være en balk i yderkant. Det er jo ret langt også. Jeg tror, at væggen er bærende.

Det kan jo være, at det er bygget lidt imod principperne, men det holder alligevel. Jeg synes, man alligevel skal tjekke spærkonstruktionen på loftet. Det er meget lav taghældning. Hvis man er uheldig, kan snelasten blive betydelig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.