Min porch har to søjler ved facaden og fire ved trappen.
Jeg vil gerne fjerne de to inderste, så der kun er to ved trappen.
Kan en 48x220x3100mm bjælke klare det uden at begynde at bøje som en banan?
Jeg ved ikke, hvad vægten kan være ovenpå; det er et normalt lille tag med rende på kortsiderne.
Men der er sikkert en beregningsmetode for, hvor tæt bjælkerne skal være.
Da det er rännor på siderne, antager jeg, at det er et sadeltag. Hvor stor er tagvinklen, ville du gætte, 15 eller 30 grader? Næste spørgsmål er, hvad det er for en tagdækning, plade eller tegl? Det er også et spørgsmål, hvor i landet taget er placeret?
Hvis det er et pladetag, og du ikke bor højere oppe end Dalarna, så er der ingen problemer. Hvis det ikke er sammensat, eller fastgjort på nogen ukonventionel måde, i hvert fald.
Snebelastningszone 2 kN/m²
Betontegl.
Ovenpå vindskederne måler jeg 18,6 på den ene, 19,4 hældning på den anden.
Fastgørelsen er ikke synlig fra loftet, så monteringen er måske af enklere slags, men udført af husbyggerne og godkendt ved nybyggeriet.
Hvis mit ønske er uhensigtsmæssigt i den nuværende form,
kan jeg så skrue en ekstra læg ind på indersiden, lad os sige, at det bliver 48x220x3100 + 45x220x3100. Ville det styrke eller blot belaste?
Snedygnsbelastning 2 kN/m²
Betongtegl.
Ovenpå vindskederne måler jeg 18,6 på den ene, 19.4 hældning på den anden.
Fastgørelsen er ikke synlig indefra på loftet, så monteringen er måske af enklere slags men udført af husbyggerne og godkendt ved nybyggeriet.
Hvis mit ønske er uhensigtsmæssigt i nuværende form,
kan jeg så skrue en ekstra regel på indersiden, sig f.eks. at det bliver 48x220x3100 + 45x220x3100. Ville det forstærke eller bare belaste?
[billede]
Lav taghældning, og betongtegl er noget, der er mindre godt. Men du har kun snedygnszone 2,0, hvilket er godt. Desuden skal sadeltaget jo være opbygget med en eller anden form for spær. Dette vil tage den største belastning og fordele den på de to yderste stolper. "Summa, summarum" kan du risikofrit fjerne de to stolper i midten, helt uden risiko.
1) Vad är lämpligast att använda. Tryckt 115x115 gran med gl30h klassning, eller furu med GL28h klassning? Nu när jag byter ut pelarna. (Vill helst ha så få kvistar som möjligt och då vore furu lämpligare, men den är svagare?) Har som mål att måla dom sen.
2) Jag bröt bort innertaket och fick se att takstolarna är på ca 111cm cc avstånd.
Och apropå om min utpekade balk är bärande nog så såg jag nu att balk+takstol så är den 38cm hög.
Alltså 48x380mm sammanlagd balk ovanpå pelarna. Och mittenpelarna som jag önskar ta bort står inte på plintar under verandan.
- Nästa fundering blir då hur byggnaden står emot sidopåfrestningar, ifall mittenpelarna har sådan funktion.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.