Hej,

Jeg har et gammelt træhus fra begyndelsen af århundredeskiftet med en forfalden muret skorsten. Den er i meget dårlig stand og helt ubrugelig. Den går heller ikke hele vejen op gennem huset, men afsluttes på førstesalen, som blev tilføjet på et senere tidspunkt (ikke af os).

Vi overvejer at fjerne denne for at frigøre plads og derefter installere et almindeligt skorstensrør i stedet. Vi lader den del blive, som går ned i kælderen.

Mit spørgsmål er: Kan skorstenen have en bærende funktion i sådan et hus, og i så fald hvor relevant? Er det kun i "højderetningen" eller en form for stabilisering sidelæns?

Opfølgende spørgsmål: Er det nødvendigt/kan man kompensere med hjælp fra en ny solid stolpe, der går op, hvor skorstenen er i dag?

Hvad tror vidensbanken på dette forum? Jeg sætter pris på erfaringer og kommentarer!

Mvh,
Dan

Skorstenen kan have en bærende funktion i virkelig gamle huse. Her i Värmland er det usædvanligt i huse bygget efter år 1890. Hvis skorstenen skulle være bærende, kan den erstattes med nogle søjler. Den har ingen stabiliserende funktion på huset.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.