Jeg har brug for nogle tips til, hvordan man lettest får pudset ned fra kældervæggene. I princippet skal alt puds væk, da det, der sidder i dag, ser ud til at være opløst på en eller anden måde og falder pletvis af, bare man rører ved det. Men det sidder betydeligt hårdere andre steder.
Den leg har jeg leget. I mit tilfælde var det to lag kalkpuds på betonklodser (30'ernes kælder). Jeg begyndte med murhammeren/pighammeren, gik snart over til en let boremaskine med bred mejsel. Afsluttede med en almindelig stålsparkel. Blev kanon, men det var ikke så sjovt...
Pudsede du selv væggene om? Kan du i så fald give nogle tips om, hvordan du gjorde?synpunkter sagde:
Selv undertegnede beskæftiger sig med lignende reparationsarbejder. I mit tilfælde er jeg nødt til at få en jævn overflade til fremtidig fliselægning. Kan helt klart anbefale gipsmørtel. Det er meget lettere at arbejde med end cementbaseret pudsemørtel. Jeg mener dog, at gipsen ikke er lige så holdbar i alle situationer.
Du behøver i hvert fald ikke at fjerne alt. Nøjes med det, der sidder løst. Den mørtel, du pudser med, danner en skorpe og bliver siddende, selvom der er pletter af dårligere forarbejde. Et tip er at lave baner af trælister, som spartlen kan trækkes mod, for ellers er det umuligt at få en jævn overflade.
Du behøver i hvert fald ikke at fjerne alt. Nøjes med det, der sidder løst. Den mørtel, du pudser med, danner en skorpe og bliver siddende, selvom der er pletter af dårligere forarbejde. Et tip er at lave baner af trælister, som spartlen kan trækkes mod, for ellers er det umuligt at få en jævn overflade.
Selvfølgelig er gipsmørtel MEGET enklere end almindelig mørtel. Men, i mit tilfælde talte jeg om en yderkældervæg under jorden i et 30'er hus. Der tror jeg ikke på gipsmørtel, hvis det bliver udsat for fugt. Jeg bruger rigtig mørtel på alle sådanne ydervægge under jorden og gipsmørtel på alle andre vægge (over jorden og indvendige vægge).
Kan man ikke bruge en sådan her til at fjerne puds:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=81978&prod_id=5831
Bosch GBR 14 CA hvis linket ikke virker.
?
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=81978&prod_id=5831
Bosch GBR 14 CA hvis linket ikke virker.
?
jeg er enigfremag sagde:
Ingen gipsmørtel er egnet til en kældervæg.
Gendan med samme pudsekvalitet som den gamle og mal over med silikatmaling, så holder det, indtil du har glemt, hvor besværligt det var at reparere
Held og lykke!
gaia
Problemet er, at der sidder en slags tætsluttende maling på væggene lige nu. Denne vil jeg helst have fjernet for at kunne male over med en mere "gennemtrængelig" maling, der ånder. En mulighed er måske at slibe med en sådan beton-sliber. Resultatet burde blive ret godt. Derefter kan man reparere de steder, hvor man har banket pudset væk.
En af forumisterne fik dette svar fra Maxit - de anbefalede det ikke til en kælder. Jeg kan forestille mig, at hvis der er risiko for fugt i væggene, er det ikke så passende at have gips der. Kældervægge er sjældent fri for påvirkning udefra, især langs gulvkanten, hvor jordfugten stiger op ad væggen med kapillærkraft. Det er jo ikke store mængder, der ses med det samme, men det kan forårsage pudsfald med tiden. Så er det jo sket i mange gamle kældre uden at man havde overdrevet fugt. Gipsplaster er mere kompakt end almindeligt kalkplaster og holder dårligere på underlaget i fugtige tilfælde, og tiden mellem reparationer forkortes. Ikke engang kalkplaster holder evigt, men i hvert fald længere, synes jegfremag sagde:
gaia
Du kan forsøge at vurdere de skader, du har, og hvor hurtigt de er opstået.mattsan sagde:
Hvis den +20 år gamle UMALTE/kalkede puds er helt ødelagt, og sanden falder af ved berøring, så er der lidt for meget fugt på de steder.
Hvis den +20 år gamle puds, der var overmalet med tæt maling, er lige så dårlig, så er der håb om, at det var tilstrækkeligt lidt. Det var mest malingen, der "kvalt" væggen til døde for tidligt. Havde det været meget, ville pudsen falde af for længe siden
Begge tilfælde forudsætter, at der var/er fungerende dræning.
Så ville jeg vurdere det ... helt uprofessionelt
gaia
Så hvis nogen har malet med plastfarve på kalkpudsen tidligere, behøver jeg bare skrabe malingen væk og kan derefter forbedre med ny kalkpuds. Bare jeg vander godt ned?
Jeg behøver altså ikke fjerne al den gamle puds først?
Jeg behøver altså ikke fjerne al den gamle puds først?
Dette interesserer mig også, da jeg har planer om at fikse mine kældervægge.
Gaia, er du helt sikker på, at cementbaseret puds fungerer dårligere? Jeg har lige købt Serpo 135 til mine tiltag, men det er forkert i så fald? Hvad hedder det, jeg burde have købt?
Gaia, er du helt sikker på, at cementbaseret puds fungerer dårligere? Jeg har lige købt Serpo 135 til mine tiltag, men det er forkert i så fald? Hvad hedder det, jeg burde have købt?
Klik her for at svare