Hej!

Jeg totalrenoverer en etplans murstensvilla bygget i 1960.

Huset har opvarmet kælder gennem vandradiatorer. Bjælkelaget mellem kælderen og etageplanet ovenover består af råspont i gulv og loft, vindpapp og cutterspån som isolering.

Tanken er at lægge gulvvarme og egetræsparket ovenpå råsponten.

Er der noget specielt jeg bør tænke på?

Alle gode råd er velkomne!

En under renovering enplansvilla med trægulve og træpaneler. To værelser med stole, en af dem vises med ledninger på gulvet.

Hvorfor fjerne kutterspånet?
Jeg ville helt sikkert have ladet det blive.

ja præcis som du nævner er min grundtanke at lade det være som det er. Men så har jeg set flere tilfælde hvor man har fjernet det og lagt ny isolering i stedet hvilket har gjort mig usikker.

Findes der nogle ulemper ved at lade det være og findes der nogle enorme gevinster ved at udskifte med moderne isolering?

Magnus E K
Den eneste ulempe jeg kan komme i tanke om er, at det brænder godt, og at det sandsynligvis er muligt at få bedre lydisolering. Men for varmens skyld har det jo ingen som helst betydning, så længe begge etager har en eller anden form for opvarmning. Og hvis man slukker for varmen helt i kælderen, er det en fordel, at der lækker passende med varme fra overetagen, så det ikke så let bliver minusgrader dernede. (Har samme konstruktion i mit hus, men sparer på varmen dernede.)

• Synes
gurrisburris og 3 andre
  • Laddar…
Har et 70'er hus med kælder og etage ligesom det, du beskriver. Også dette bjælkeloft er fyldt med spån. Vi er begyndt med at renovere etagen, men skal på et tidspunkt begynde med kælderen. Når vi gør det, har jeg tænkt mig at trække en del el inden i bjælkeloftet og belysning i bjælkeloftet, og i den forbindelse vil jeg fjerne spånerne og erstatte med anden isolering. Hvorfor? På en eller anden måde føles det ubehageligt med spånene fra et brandsikkerhedsperspektiv. Samtidig er bjælkeloftet alligevel af træ. Men stadig.

Renoverede et lille hjemmekontor; cirka 4m2, her på underetagen. Gjorde det samme dengang med at trække el i bjælkeloftet og fjernede spånerne. For pokker, der var meget spån - bare på dette lille område. Tør næsten ikke tænke på, hvor meget spån der vil være, når vi laver hobbyrummet på 30 kvadrat...

• Synes
parnorr
  • Laddar…
Spån har højere densitet og bør ligesom stenuld kontra glasuld dæmpe lyd bedre.
Desuden er det fugtbufferende!
Ser kun fordele sammenlignet med moderne isolering, hvis man ikke har store behov for varmeisolering.

• Synes
kest og 3 andre
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Spån har højere densitet og bør ligesom stenuld kontra glasuld dæmpe lyd bedre.
Derudover er det fugtbufferende!
Ser kun fordele sammenlignet med moderne isolering, hvis man ikke har store behov for varmeisolering.
Huddingebo, jeg er også huddingebo. Bare en lille sjov tilfældighed :)

Mener du, at stenuld er bedre end glasuld?

Hvad mener du med fugtbufferende?

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
D Daaaaaniel sagde:
Huddingebo, jeg er også huddingebo. Bare et lille sjovt sammentræf :)

Mener du, at stenuld er bedre end glasuld?

Hvad mener du med fugtbufferende?
https://hallahus.se/renovera/stomme...produkt från,ett alternativ främst i bjälklag.
Det har evnen til at optage og afgive fugt og gør bjælkelaget mere modstandsdygtigt over for årsvariationer af fugt i kældre eller på lofter.
Hvis din kælder altid er tør, har du ikke meget nytte af den egenskab.
Stenuld skulle have en smule bedre lyddæmpende egenskaber pga. højere densitet, siges det.

Jeg har det i alle indvendige vægge og glasuld med bedre lambdaværdier i ydervæggene.

D Daaaaaniel sagde:
Har et 70'er hus med kælder og etage ligesom det du beskriver. Også dette bjælkelag er fyldt med spån.
Vi er begyndt at renovere etagen, men skal efterhånden i gang med kælderen. Når vi gør det, har jeg tænkt mig at føre en del el ind i bjælkelaget og belysning i bjælkelaget, og vil i forbindelse med det fjerne spånet og erstatte det med anden isolering. Hvorfor? På en eller anden måde føles det ubehageligt med spånet ud fra et brandsynspunkt. Samtidig som bjælkelaget lige så vel er i træ. Men stadig.

Renoverede et lille hjemmekontor; cirka 4 m2, her på underetagen. Gjorde det samme med at føre el ind i bjælkelaget og fjernede spånet. Satan i gaden, hvor meget spån der er - bare på dette lille areal. Tør næsten ikke tænke på, hvor meget spån der vil være, når vi laver hobbyrummet på 30 kvadrat...
Fjerner du spånet nedefra??

Jeg renoverede et køkken i foråret, lagde vandbåren gulvvarme bl.a. Bjælkelaget blev rettet/forstærket, inden jeg lagde fræsede spånplader. Alt spån i bjælkelaget blev midlertidigt fjernet for at kunne trække el og vand, men alt spån blev derefter lagt tilbage. Under køkkenet er der vaskerum, og det er ret dejligt, at vaskemaskinen kan centrifugere dernede uden at det overhovedet høres i køkkenet.

Jeg råder jer altså til at beholde/genbruge spånet som isolering.

• Synes
kest
  • Laddar…
Spån brænder ikke med nogen større hastighed da det er ganske kompakt og ingen ilt kommer til. Skulle det brænde så meget at det har brændt igennem gulvspånpladen og begyndt at gløde i spånet er huset nok temmelig tabt.
Behold spånet da det er ganske lydisolerende.

Jeg stiller mig til skaren, der siger behold spånet. Måske at spånet er sunket lidt sammen med årene, så du får en luftspalte mellem gulv og isolering, så har du alligevel råsponten opbrudt, måske det snarere er tid til at købe mere kutterspån og fylde på med. Ellers, lad det være.

@Daaaaaniel Du aner det ikke. Jeg rev en hel bæreplade ud i et hus fra -29, ca. 70 kvm (på grund af omfattende skader). Jeg stoppede med at tælle efter ca. 30 affaldssække med spån. Spån i tøjet, i håret, i ØRERNE. Spån der stadig sidder fast efter man har vasket tøjet... Så siges det at være meget hyggeligere, når det er høvl- eller kutterspån. Ikke som her, hvor det var groft savsmuld blandet med museboer. Jeg har skiftet til løsuld cellulose...

• Synes
kest
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.