Hej!
har brug for råd fra jer. Bor i hus med bjælkelag af letbeton. Tidligere ejer har i hallen lagt elvarmegulv som han har flydt ind, og derefter er overfladen klinker. Gættevis går også anden el i rør nedlagt i toppen af bjælkelaget.

Nu er det tid til at renovere hele etagen (stueplan) inkl. køkken, stue og så entréen, hvor problemet opstår. At lade det nuværende varmegulv være er ikke relevant, da vi skal tage en væg op osv. Derudover gør loftshøjden og netop det faktum, at det er en fælles etage med åben planløsning, at vi vil have samme højde på de tre gulvarealer (entré, køkken samt stue). At bryde op er ikke muligt, fordi siporex (letbeton) er så "blødt"/porøst.

Hvordan i alverden gør man for at blive af med det nuværende lag af flydespartel inkl. gulvvarmen?

Tusind tak på forhånd.

L
Pladerne fjernes med bredt stemjern og hammer, kan være en del arbejde, men går. Måske finde varmekablet og håbe på, at det ikke ligger dybt, og rive det op, derefter med en barkspade hugge sidelæns op i spartelmassen (meget lavt med skaftet), det vil løsne sig lidt fra letbetonen, men det må du forvente. Også at du skal spartle om måske for at få det i den jævnhøjde, som du vil have.

• Synes
magnuss
  • Laddar…
Fantastiske forslag! Havde idéer om at leje mig en gulvfræser for at prøve at fjerne det på den måde, men det er måske smartere at tage en barkspade (vidste ikke engang, at det var en mulighed). Det er jo som du skriver, sådan at jeg helst vil undgå at ende i situationen, hvor jeg får med dele af bjælkelaget, hvis jeg ikke skal, da jeg ikke vil svække det.

L
Ved ikke, men en gulvfræser gør det måske mere jævnt og hugger ikke i lecabetonen, det plejer at blive lidt bakke og dalbane, når man hugger det væk, men fliserne går det fint med.

• Synes
magnuss
  • Laddar…
At sidde med hammer og stemmejern eller barkspade....nej! Der er ingen som helst grund til at gå tilbage i tiden! Klinker og flydespartel kan sidde grønjævligt hårdt, og at gøre dette for hånd ser jeg som helt unødvendigt, hvis det overhovedet er muligt inden for overskuelig tid.
Det du skal gøre er at leje en lille maskine med bred mejsel, med lidt held går det nemt med den, og regn med, at du får skader på letbetonen. Men så længe du kommer lavt fra siden med maskinen/mejslen, så vil det gå godt.
Glem ikke at koble gulvvarmen fra først bare :-)

• Synes
magnuss
  • Laddar…
Jeg har med succes anvendt en slagboremaskine* med SDS-fæste og en "flisemejsel" for at fjerne flydespartel, fliseklæber og lignende fra siporex. Har du held, så slipper det øverste millimeter siporex, og du får store flager flydespartel af.

En SDS-kakelmejsel til sletning af flydende spartelmasse og fliser fra siporex, med et bredt blad og et langt skaft.

Men som jørgen siger, det er vigtigt at slå "fra siden", så du ikke skaber dybe huller i dit bjælkelag.

Edit: *Jeg bruger jo kun "slag"-funktionen i maskinen. :) Mit point var, at man nok ikke behøver en dedikeret borehammer til formålet.

• Synes
magnuss
  • Laddar…
Det ville jo være helt fantastisk, hvis det kunne løsnes i flager i stedet for at skulle slibe og dermed forurene huset for en evighed fremad. Har forstået det sådan, at hver gang man så meget som viser et betongulv en fræser eller sliber, så kan man gøre rent i et par år efter og fortsat nyde betongstøv.

Tusind tusind tak for jeres fantastiske råd. Helt vidunderligt at få så god hjælp. Håber jeg kan hjælpe en anden fremover.

Hvordan gik det med dette? Er i præcis samme situation..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.