Hej,

Spillelokalet er ved at blive færdigt, men selv om der er gardiner(mørklæggende), tæpper osv., så er der stadig ekko i en grad, der bliver anstrengende.

Sådan ser rummet ud nu:

oIK8mbx.jpg
http://i.imgur.com/oIK8mbx.jpg
P2YHuSF.jpg
http://i.imgur.com/P2YHuSF.jpg
Man kan se, at der kun hænger gardin ved den ene side af vinduet her; dette er midlertidigt for at se, hvordan det ser ud med dobbelte længder på én side. Lige nu er der kun 4 gardinlængder i rummet.

Årsagen til ekkoet er sandsynligvis stenvæggene i kombination med stengulvet; i det rum længere væk med parket er der overhovedet ikke ekko på samme måde. Gardinerne gjorde en ret stor forskel, så tanken er at hænge ind dobbelte længder (i alt 8 længder), men jeg tror ikke, det vil løse eko-problemet helt.

Man kunne sandsynligvis bygge lyddæmpning ind i loftet, men dette har vi ingen planer om på nuværende tidspunkt.

Har kigget lidt på tæpper, der sættes på væggene, men jeg er usikker på, hvad der virkelig fungerer.

Taknemmelig for tips.

Senest redigeret:
Du er inde på det rette spor, flere tekstiler vil dæmpe ekkoet.

Protte

En større, tykkere tæppe er rart for fødderne og gør sandsynligvis en hel del gavn. En lænestol også måske.

En god måde at lyddæmpe er tekstiltavler: Lav en stor ramme, fyld den med skumgummi eller andet blødt materiale, hæft et flot stof over.

Gode idéer! Jeg har dog ingen tanker om at udskifte nogen af tæpperne (helt nye) og de skal desuden være robotvenlige.

Jeg håber på at 4 mørklægningsgardinlængder mere vil gøre en forskel, men tror stadig, at der er brug for mere.

Billeder med fyld er gode, men det bliver svært at få ind som det er nu, for så skal jeg udskifte noget, hvilket desværre er lidt problematisk.

Hvordan er det ellers med lyddæmpningsplader? Ser ud til, at der er et helt hav af dem, er der noget, der ser okay ud, men som samtidig faktisk fungerer?

Der findes forenklet to principper for at ændre akustikken - absorption og diffusion - hvor tæpper, møbler og gardiner giver mest absorption, mest i de højere frekvenser. Risikoen, hvis man absorberer for meget, er, at rummet bliver helt "dødt" uden nogen efterklang og meget ubehageligt at opholde sig i, så jeg vil anbefale en kombination. Jo flere "objekter" såsom hylder med bøger/plader, møbler, malerier osv. du placerer, desto mere bryder du lydvibrationerne op og mindsker ekkoet. Du kan også bygge eller købe diffusorer - se for eksempel hvad Svanå Miljøteknik har at tilbyde!

Aha, ja jeg har også læst lidt om absorption og diffusion, i dette tilfælde har jeg fået indtryk af, at problemet er, at lyden studser, så derfor burde diffusion plader gøre tricket?

Ellers har man jo set de der rummelige taggede plader, som måske også kunne hjælpe.

Jeg vil kontakte Svanå og se, hvad de siger, tak!

Sat doppelt gardinlængder op, og det gjorde en forskel, men langt fra tilstrækkeligt. Prøvede dog at trække gardinerne for vinduerne, så hjalp det ret markant.

Så det ser ikke ud til at spille så stor en rolle, hvor tykt et stykke stof man har ét sted, men det skal gerne spredes ud.

En tanke nu er at udskifte gardinskinnerne, som er 2 meter, til måske 4 eller 6 meter og dermed beklæde en større del af væggen med gardin. Dog er det ikke sådan, vi havde forestillet os, rent æstetisk falder det et par grader, men samtidig skal vi have fjernet ekkoet.

Har også overvejet at udskifte billederne med lidt større malerier, men dem, der hænger der i dag, er nøje udvalgt og helt nye. Malerier vil desværre ændre rummets fornemmelse.

Måske er tæpper på væggen et bedre valg, men stadig usikker på, hvad der giver bedst funktion?

Satsuki
Da vi indrettede et nyt rum på arbejde, lignende dit med ret store hårde vægge og hårdt gulv, satte vi en slags absorbenter på væggen. De var runde (diameter mellem 30 cm og 50 cm), konvekse og beklædt med et stof, der havde struktur omtrent som mos, og var fyldt med en slags vat. Fandtes i flere farver og forskellige størrelser, så vi puslede flere sammen til et flot mønster. Kan ikke huske, hvor de kom fra, men det burde være muligt at finde flere steder.

De er i hvert fald meget effektive og derudover dekorative :)

KristinaRT sagde:
Når vi indrettede et nyt rum på arbejde, lignende dit med ret store hårde vægge og hårdt gulv, satte vi en slags absorbenter på væggen. De var runde (diameter mellem 30 cm og 50 cm), konvekse og beklædt med et stof, der havde struktur lidt som mos, og var fyldt med en slags vattet materiale. De fandtes i flere farver og forskellige størrelser, så vi satte flere sammen til et pænt mønster. Jeg kan ikke huske, hvor de kom fra, men det burde være muligt at finde flere steder.

De er i hvert fald meget effektive og desuden dekorative :)
Lyder interessant, det synes dog at være en rigdom, så hvis du kan give mig en fingerpeg om, hvor jeg bør kigge, ville det være godt.

Satsuki
Jeg tror, uden at være sikker, at vi købte dem fra samme sted som møblerne, Kinnarps?

Googla bare andre lydabsorberende dekorationer så finder du mange forskellige versioner, som minder om dem vi har....

Senest redigeret:
  • Synes
Kattgrus
  • Laddar…
Textiltavler kan bruges som passepartouter til de eksisterende ting på væggene, dvs vælg noget ensfarvet, lav en stor ting og sæt bag de billeder du har i dag. Grå fx hvis du vil fortsætte med det nedtonede tema. Du kan bruge samme stof som i gardinerne, så bliver det ensartet.

Anna_H sagde:
Textiltavler kan bruges som passepartout til de eksisterende ting på væggene, dvs. vælg noget ensfarvet, lav en stor ting og sæt bag de billeder, du har i dag. Grå fx hvis du vil fortsætte på det nedtonede tema. Du kan bruge det samme stof som i gardinerne, så bliver det ensartet.
Tak, men forstår ikke helt hvordan du mener? Skal jeg lave akustiske plader (tekstil og markmåtte), sætte dem på væggen og så sætte billederne ovenpå dem?

Præcis.

Markmatta ved jeg ikke hvad du mener med, man plejer at tage tynd skumgummi, filt eller noget sådan. Omtrent som når man laver et polstret sengegavl. Intet mærkeligt i det hele taget.

Hej!

Jeg tænkte at køre en lille kort akustikskole vedrørende akustikregulering af rum.

Når det gælder forbedring af lydmiljøet i et rum, er der nogle ting, der er gode at tænke på. Medmindre det drejer sig om et kritisk lyttermiljø (f.eks. HiFi- eller biografværelse), har vi 6 mulige overflader, som lyden kan reflekteres mod. Hvis disse overflader er hårde, vil lyden "bounce rundt" i rummet, indtil den til sidst dør ud. Det er summen af alle disse lydreflekser, der bliver rummets efterklangstid, dvs. hvor lang tid lyden klinger tilbage i rummet lidt forenklet.

For at opnå et behageligt lydmiljø vil vi have, at efterklangstiden er passende lang og også over et så bredt frekvensområde som muligt. Dette gør vi ved hjælp af bredbåndslydabsorbenter, der monteres på en af de ovennævnte modstående overflader, dvs. 1 kortvæg, 1 langvæg samt loftet.

En almindelig misforståelse er, at tynde tekstiler i form af gardiner og tæpper er en god akustikregulerende foranstaltning. Desværre stemmer det ikke.

Det, vi normalt oplever som et dårligt lydmiljø med dårlig taleforståelse og trættende rungende lyd, skyldes, at lyden i vokalområdet (ned til ca. 100 Hz) ringer ud i lang tid og dermed maskerer de for taleforståelsen så vigtige konsonanter, der ligger i et højere frekvensområde.

Et lydabsorberende materiales evne til at absorbere lyd i vokalområdet står i forhold til dets tykkelse. Et godt lydabsorberende materiale (med den rette flowmodstand) skal derfor mindst være 40 mm tykt for at kunne absorbere nogenlunde i netop vokalområdet. Draperer vi da et rum med kun tynde tekstiler, der kun absorberer i de høje frekvenser, er det let at forstå, at vi vil absorbere de energisvage konsonanter, mens vokalområdet efterlades ubehandlet og dermed maskerer de allerede absorberede konsonanter. Altså til tale, mindst 40 - 50 mm tyk lydabsorbent. Monteres absorbenten med en luftspalte, forbedres absorptionen i det lave register yderligere.

Hvad angår valg af lydabsorberende materiale, er alle former for presset filt, skumgummi madrasser (med lukkede celler) desværre helt uegnede. Et godt lydabsorberende materiale skal have den rette type flowresistivitet, og oftest er fibrene "hulter til bulter".

Hvad angår TS' rum, vil jeg foreslå 50 bøjleabsorbenter med luftspalte i loftet, 50 mm vægabsorbenter på hver side af bogreolen samt 50 mm vægabsorbenter på den ene langvæg. Monter vægabsorbenterne, så deres underkant dækker ind i ørernes højde siddende.

• Synes
JohanCarl og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.