Hej!

Jeg har en lejlighed fra 60'erne, og jeg har nu startet et projekt for at renovere stuen lidt. Væggene består af mursten og ca. 2-3 cm puds udenpå. I åbningen ind til stuen sad der en dørkarm, som jeg har fjernet. Da jeg fjernede denne med stemmejern og vold, smuldrede stort set alt den gamle puds (se billeder nedenfor). Væggene i stuen havde jeg tænkt mig at regle ud med lægter (25x50) og sætte gips op for pænt at kunne skjule alle kablerne, der er nødvendige til hjemmebiografen.

Spørgsmålet er, hvordan man pæneste/enkleste/billigste ordner "hvælvingen"?

Påføre ny puds hvor det mangler og gøre det jævnt og derefter blot male/tapetsere. Jeg vil have forskellige lister i hall og stue, så det kan være svært at få en pæn overgang på denne måde.

Alternativ to ville være at beklæde åbningen med noget slags træ som f.eks. eg og måske sætte egelister rundt om for at indramme det. Hvis man vælger denne løsning, skal man så påføre puds der hvor det mangler, eller rive al den gamle puds ned og så påføre ny (man skal nok have lidt puds, da murstenene ikke er lige).

I begge alternativer er jeg nødt til at pudse væggen, som jeg ser det, eller er der alternativer? Hvis jeg skal pudse, hvordan sikrer jeg mig et pænt hjørne, og hvad skal man bruge for puds?

Andre synspunkter og alternativer modtages gerne, nybegynder når det gælder byggearbejde.

ina5c2.jpg

2hdcdqc.jpg

19pniq.jpg

Bor, plug, skruv fast regel, fortsæt med gipsplade frem til åbningen, så kan du vælge egbeklædning eller hvidmalet mdf fx

Ok så man behøver ikke lægge på ny puds for at få samme niveau som resten af åbningen?
Bliver det ikke ustabilt, hvis ekinklædningen ikke ligger mod væggen nogle steder?

Muligt at jeg ikke helt forstod, hvad du mente.

Du må gerne forklare lidt mere i detalje, hvordan du tænkte.

Tak for hjælpen

//Ola

Jeg ville nok pudse væggen igen, så den blev glat og derefter male.

Men du kan, som Scitz0 skriver, også sætte regler og gipse. I så fald ville jeg starte med en regel på det synlige murværk, den skal du sørge for, at den bliver lodret naturligvis. Den anden regel sætter du i plan med den første, men på indersiden af væggen, hvor du alligevel skal sætte regler op for at skjule ledninger.
Alternativt sætter du den første regel, hvor væggen stadig er pudset, og den anden regel kræver da lidt tykkere stykker bagved for at være i plan med den første.

Men som sagt, det bliver lidt småt at få begge regler i plan med hinanden, derfor ville jeg pudse i stedet, det tror jeg går hurtigere.
Hvilken puds? Jeg kan ikke huske, hvad der står på sækken, men den, der sælger det, ved det jo, hvis du fortæller, hvad du skal gøre.

Hvis du pudser, er nok Maxits gipsputs et godt valg. Jeg mener de har illustrerede vejledninger for hvordan man pudser også, ellers har andre pudsproducenter det på deres hjemmesider. Det er lidt besværligt at forklare med bare ord hvordan man pudser et flot hjørne.

Tak for tipsene... skal se, hvad jeg kan få gjort. At "bare" pudse til en flot overflade og så male ville være den billigste løsning. Så jeg tror næsten, at jeg vil satse på denne løsning.

Spørgsmålet er, hvordan man løser det her med fodlisterne på flotteste måde. Jeg vil jo have forskellige lister i stuen og gangen. Så man skal finde en flot overgang i døråbningen på en eller anden måde. Måske føre listen frem til åbningen og så prøve at save listerne med en flot afslutning og undvære liste i åbningen?

Flot afslutning og uden gulvsokkel i åbningen ville jeg have gjort.

Kom lige i tanke om, at gulvet ikke går helt ud til kanten :( ... en lille sprække på måske maks 5mm, hvor det er mest. Men det kan måske skjules uden at sætte en gulvsokkel?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.