Væggen mellem køkken og entré har jeg begyndt at rive 170 cm (vinkelret mod markeringen på tegningen). Der var tidligere et dørhul, som jeg nu har udvidet. Som de andre to billeder viser, ligger der to horisontale pløjede brædder der. Jeg var ret sikker på, at væggen ikke er bærende, men blev usikker med disse horisontale planker. Eller var det sådan man byggede et dørhul i plankevægge? Jeg har set på billeder af andre renoveringsprojekter, hvor alle dørhuller har disse planker med "hak" ovenfor. Er det ok at fjerne disse på min væg, så jeg får åbning helt op til loftet, tror I?

Plantegning af et hus med markerede områder ved køkken og entré, viser væg, der delvist er fjernet.

Vægovergang med to horisontale tr&ash; mellem træramme og hvidt loft, under renovering; gul væg og dør ses i baggrunden.

Åben dørkarm med to horisontale planker ovenfor, delvist fjernet væg mellem køkken og entré. Trækonstruktion under renovering.

• Synes
Ludvig1987
  • Laddar…
BirgitS
Har du nogle konstruktionsplaner og hvornår blev huset bygget?
Ved du hvordan bjælkerne går ovenover væggene?

BirgitS BirgitS sagde:
Har du några konstruktionsritninger og hvornår er huset bygget?
Ved du hvordan bjælkerne går ovenover væggene?
Desværre ingen konstruktionsritning. Huset er en to-plans funkis bygget 1947.

Har du tjekket med kommunen om de har tegninger?

1 16386 sagde:
Har du kollat med kommunen om de har ritningar?
Nej. Den tanke har ikke strejfet mig. Måske ville det være værd at prøve.
Men hvis man kigger på tegningen, er det vel sikkert, at den væg, der går gennem dagligstue og spisestue, er bærende? Plejer "sidevægge" også at være bærende?

BirgitS
I huse fra -47 kan det være sådan. Jeg har spurgt en i forummet som er meget kyndig i emnet om han har tid til at læse tråden.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Typisk for et plankehus er, at det mangler den systematik i konstruktionen, som overgangen til regelstammer omkring 1950 tvang frem. Alle vægge kan derfor potentielt være bærende og desuden have en stabiliserende funktion. Afvekslingen over døråbningen på billedet er en standardløsning, der findes over alle åbninger i plankevægge, uafhængigt af deres funktion. Det kan desuden være sådan, at der ikke findes nogen gulvbjælke over denne afveksling, men at denne opgave udføres af væggens overdel. Det bedste hjælpemiddel til at analysere stomsystemet er en originaltegning kombineret med studier af bjælkelagets retninger. Mæglertegninger som ovenstående er værdiløse på grænsen til skadelige. Det bedste er ikke at tage større åbninger overhovedet, men at acceptere, at plankehuse og åbne planløsninger ikke helt er forenelige størrelser.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Typisk for et plankhus er, at det mangler den systematik i konstruktionen, som overgangen til regelstammer omkring 1950 tvang frem. Alle vægge kan derfor være potentielt bærende og desuden have en stabiliserende funktion. Overliggeren over døråbningen på billedet er en standardløsning, der findes over alle åbninger i plankvægge, uafhængigt af deres funktion. Det kan desuden være sådan, at der ikke findes nogen gulvbjælke over denne overligger, uden at denne opgave udføres af væggens øvre del. Det bedste hjælpemiddel til at analysere stomsystemet er en originaltegning kombineret med studier af bjælkelagsretningerne. Mæglertegninger som ovenstående er værdiløse på grænsen til skadelige. Det bedste er ikke at åbne nogle større åbninger overhovedet, men at acceptere, at plankhuse og åbne planløsninger ikke er helt forenelige størrelser.
Takker og bukker for det svar. Jeg vil tjekke med kommunen, om der findes tegninger, ellers er det nok sikrest at lade dette blive som en "valv".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.