Y
Min far fik for sig at montere altandørshåndtaget/låsen med engangsskruer, sådan man kan skrue ind, men ikke løsne... før jeg får for mig at bore dem ud, har I andre bedre forslag?

køb en lille grispitt. jo de kaldes sådan. fejlvendt konisk udtrækker. bor et lille hul i skruehovedet, drej grispitten ind, og ud kommer skruen.

Indbrudstyvene bruger en polygrip

Y
disse er forsænket så kan ikke nå med polygrip. Har svært ved at tro at jeg skal kunne grispitta så små skruer men kan jo forsøge. :)

Yrrol sagde:
dessa är försänkta so kommer inte åt med polygrip. Har svårt att tro att jag ska kunna grispitta så små skruv fast kan ju försöka. :)
En måde er vel at gænge eller slå noget i skruen som man så kan bruge til at gænge den ud, begge metoder forudsætter at man borer hul i skruen først.
Metode 2 er en slags tang som får fat i skruehovedet.
Derefter kan man skære/save/file et spor i hovedet som så passer til en skruetrækker.
Ofte tror jeg det ender med at man borer lortet ud :D
En polygriptang ville ikke virke på vores døre, for trangt til sådan en.

Tilsyneladende er disse skruer oftest hærdede og et helvede at bore i (se anden tråd om dette). Det nemmeste er tilsyneladende at slå dem ud med dorn og hammer (slå mod klacken som plejer at findes)

Mikael_L
Hvis man kan komme til, fungerer det ofte at bruge en skarp hugmejsel, placere den ved kanten af skruen enten fra siden (bedst hvis man kan komme til) eller ovenfra. Så banke med hammeren, forsigtigt fra starten, så man får en lille fordybning, som hugmejslen får greb i.
Naturligvis banke i løsneretningen, en 45 grader eller så plejer man at kunne anvende, når først markeringen, som hugmejslen ligger i, er etableret.

Jeg har på fornemmelsen, at der findes modgående bor, ofte plejer skruen at skrues op, før hullet er færdigt.

Hvis det er hærdet, er det så godt som håbløst at bore og bruge grispittar og andre skrueudtrækkere.
Slå/file riller (evt. med en dremel) eller banke med hugmejslen eller svejse på noget - bliver ofte alternativerne ved hærdet skrue.

Y
tog hugmejslen og sigtede på skruen, dog revnede håndtagets fæste og jeg blev træt af det og brækkede det hele af i stedet - det gik også... heh

Der findes særlige bits til sådanne situationer. Men de sælges ikke så gerne til offentligheden, af let forståelige grunde. Låsesmeden har.

tigersav. skær rundt om håndtaget, indse derefter at døren er ødelagt, køb en ny:D

Kan tage en anden skrue af samme slags og vende den i en skruetrækker. Tryk derefter alt hvad du kan og skru forsigtigt.

Stefan Bengtsson sagde:
Der findes særlige bits til sådanne situationer. Men de sælges ikke så gerne til offentligheden, af let indsete grunde. Låsesmeden har.
Men må findes på internettet. Nu til dags kan man få fat i alt. Disse bits er vel næppe forbundet med nogen licens.

Nogen der ved hvor?

Går det ikke at save et lille hak med en dremel og så bruge en almindelig skruetrækker?

magnu sagde:
Men måste findes på internettet. Nu om dage kan alt findes. Disse bits er vel næppe forbundet med nogen licens.

Nogen der ved hvor?

De findes på internettet, og jeg ved ikke, om de er forbundet med nogen licens. Sandsynligvis er de ikke det. De steder, jeg fandt via en hurtig googling, sælger dog ikke til gør-det-selv-folk. Jeg tror, at for en privatperson, der vil have op en enkelt engangsskru, så er det nemmest at kontakte låsesmeden.

At formidle, hvor man kan få fat i sådan nogle bits, stiller jeg mig meget tvivlsom overfor. Jeg ville tro, at de fleste på dette forum ikke vil have, at engangsskruer skal være nemme at fjerne. Som husejer vil jeg absolut ikke have det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.