En måde er vel at gænge eller slå noget i skruen som man så kan bruge til at gænge den ud, begge metoder forudsætter at man borer hul i skruen først.Yrrol sagde:
Metode 2 er en slags tang som får fat i skruehovedet.
Derefter kan man skære/save/file et spor i hovedet som så passer til en skruetrækker.
Ofte tror jeg det ender med at man borer lortet ud
En polygriptang ville ikke virke på vores døre, for trangt til sådan en.
Hvis man kan komme til, fungerer det ofte at bruge en skarp hugmejsel, placere den ved kanten af skruen enten fra siden (bedst hvis man kan komme til) eller ovenfra. Så banke med hammeren, forsigtigt fra starten, så man får en lille fordybning, som hugmejslen får greb i.
Naturligvis banke i løsneretningen, en 45 grader eller så plejer man at kunne anvende, når først markeringen, som hugmejslen ligger i, er etableret.
Jeg har på fornemmelsen, at der findes modgående bor, ofte plejer skruen at skrues op, før hullet er færdigt.
Hvis det er hærdet, er det så godt som håbløst at bore og bruge grispittar og andre skrueudtrækkere.
Slå/file riller (evt. med en dremel) eller banke med hugmejslen eller svejse på noget - bliver ofte alternativerne ved hærdet skrue.
Naturligvis banke i løsneretningen, en 45 grader eller så plejer man at kunne anvende, når først markeringen, som hugmejslen ligger i, er etableret.
Jeg har på fornemmelsen, at der findes modgående bor, ofte plejer skruen at skrues op, før hullet er færdigt.
Hvis det er hærdet, er det så godt som håbløst at bore og bruge grispittar og andre skrueudtrækkere.
Slå/file riller (evt. med en dremel) eller banke med hugmejslen eller svejse på noget - bliver ofte alternativerne ved hærdet skrue.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 indlæg
Der findes særlige bits til sådanne situationer. Men de sælges ikke så gerne til offentligheden, af let forståelige grunde. Låsesmeden har.
Kan tage en anden skrue af samme slags og vende den i en skruetrækker. Tryk derefter alt hvad du kan og skru forsigtigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 indlæg
magnu sagde:
De findes på internettet, og jeg ved ikke, om de er forbundet med nogen licens. Sandsynligvis er de ikke det. De steder, jeg fandt via en hurtig googling, sælger dog ikke til gør-det-selv-folk. Jeg tror, at for en privatperson, der vil have op en enkelt engangsskru, så er det nemmest at kontakte låsesmeden.
At formidle, hvor man kan få fat i sådan nogle bits, stiller jeg mig meget tvivlsom overfor. Jeg ville tro, at de fleste på dette forum ikke vil have, at engangsskruer skal være nemme at fjerne. Som husejer vil jeg absolut ikke have det.
Klik her for at svare