Vi har i alt 12 høje vinduer (21-modul) og døre (25-modul) hvor vi har bedt tømrerne om at sætte gipskanter i forbindelse med vinduesudskiftning. Kanterne er forstærkede med AquaBead, men spørgsmålet er, hvordan man bedst gør dette pænt uden at hyre en maler. Lime papirstrimmel over de hullede dele og så spartle over? Eller spartel + microlit? Eller bare en masse spartel?

Høje vinduer med gipsarmerede hjørner færdiggjort med AquaBead strimler.
Gipshjørne forstærket med AquaBead ved et vindue, med perforerede kanter, monteret til renovering.
Gipshjørne med AquaBead-forstærkning og perforeringer til vindue, klar til finish med spartelmasse eller tape.
Hjørne ved vindue med gips hjørnebeskyttere, forstærket med AquaBead. Synlige huller og ujævnheder i overfladen, klar til reparation.

Spartle, spartle spartle..

Hvordan gør man der hvor der er huller bag hullisten på AquaBeaden? Fylder man op indtil man ikke kan trykke mere ind?

Jeg havde spartlet. Almindelig spartelmasse fungerer perfekt, træk over hullerne og glat kanten mod væggen med en bred spartel, så ser det perfekt ud efter maling.

Okay, også maskere mod vinduerne så karmen holder sig frisk så antager jeg. Er der noget spartelmasse som egner sig ekstra godt og er der noget man skal undgå?

Start med et mediumspartel, hvis du vil have det ekstra pænt, afslutter du med en runde finspartel. Det vil nok kræve tre omgange med spartel, før det er godt.

Pokkers hvor kedeligt det her kommer til at blive. Men tak for al den gode input :)

Karl_Pedal sagde:
Ok, også maskere mod vinduerne så karmen holder sig frisk da antager jeg. Er det noget spartel som egner sig ekstra godt, og er der noget man skal undgå?
Det er ikke så vigtigt at maskere, når man spartler. Spartlen opløses med vand, selv når den er hærdet. Det kan ofte bare pille af, og i værste fald gnide med en svamp. Gem maskeringstapen, til du skal male.

Nogle tips til at reducere støvet:
Når det kun har været nogle få steder at slibe, har jeg været doven og gnubbet med en våd svamp eller karklud i stedet. Antageligt mod alle regler, men det har fungeret fint.
Mirka har et meget godt system, der hedder Abranet. Du sliber med et net på en speciel slibeklods, som du tilslutter med en slange til din grovstøvsuger. Der findes en lang hyldesttråd om at slibe gibbssamlinger med Abranet.

Herligt, Abranet er jo løsningen på alt, jeg hader ved spartleriet :)

Her kommer næste hjørnespartelspørgsmål:
Vi har en kvist, hvor hældningen går fra 38° til 19°. Hvordan laver man den overgang bedst?

Loft med gipsplader monteret, viser samlinger og skruesætning langs hjørnet af en takkupa i forskellige vinkler.

• Synes
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
  • Synes
Karl_Pedal og 1 anden
  • Laddar…
Aha, listig pryl. Hvis man allerede har plade samt gles under gipsen på begge sider af vinklen, er det alligevel nødvendigt med den pladeversionen af strimlen? Jeg fik tip om Gypsum Naturgips. Er det at anbefale?

Jeg har ikke testet selv, men jeg forestiller mig, at det er betydeligt lettere at få en lige og pæn kant med en sådan plade/papstrimmel som StefanN anbefalede end at forsøge at spartle det på frihånd.

Hvis du spartler og sliber fra først den ene retning og så den anden retning, så bør du jo få en god kant

• Synes
michfris
  • Laddar…
mexitegel sagde:
Jeg har ikke testet det selv, men jeg forestiller mig, at det er betydeligt lettere at få til en lige og pæn kant med en sådan plade/papirstrimmel, som StefanN anbefalede, end at forsøge at spartle det op på frihånd.
Det er noget om det, du siger. Hvor køber man den? Jeg fandt denne https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/målarremsa-asm-papp-metall-50mmx30m men der står, at den skal bruges med fugemasse, så det føles ikke helt rigtigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.