Vi har i alt 12 høje vinduer (21-modul) og døre (25-modul) hvor vi har bedt tømrerne om at sætte gipskanter i forbindelse med vinduesudskiftning. Kanterne er forstærkede med AquaBead, men spørgsmålet er, hvordan man bedst gør dette pænt uden at hyre en maler. Lime papirstrimmel over de hullede dele og så spartle over? Eller spartel + microlit? Eller bare en masse spartel?
Jeg havde spartlet. Almindelig spartelmasse fungerer perfekt, træk over hullerne og glat kanten mod væggen med en bred spartel, så ser det perfekt ud efter maling.
Okay, også maskere mod vinduerne så karmen holder sig frisk så antager jeg. Er der noget spartelmasse som egner sig ekstra godt og er der noget man skal undgå?
Start med et mediumspartel, hvis du vil have det ekstra pænt, afslutter du med en runde finspartel. Det vil nok kræve tre omgange med spartel, før det er godt.
Ok, også maskere mod vinduerne så karmen holder sig frisk da antager jeg. Er det noget spartel som egner sig ekstra godt, og er der noget man skal undgå?
Det er ikke så vigtigt at maskere, når man spartler. Spartlen opløses med vand, selv når den er hærdet. Det kan ofte bare pille af, og i værste fald gnide med en svamp. Gem maskeringstapen, til du skal male.
Nogle tips til at reducere støvet:
Når det kun har været nogle få steder at slibe, har jeg været doven og gnubbet med en våd svamp eller karklud i stedet. Antageligt mod alle regler, men det har fungeret fint.
Mirka har et meget godt system, der hedder Abranet. Du sliber med et net på en speciel slibeklods, som du tilslutter med en slange til din grovstøvsuger. Der findes en lang hyldesttråd om at slibe gibbssamlinger med Abranet.
Aha, listig pryl. Hvis man allerede har plade samt gles under gipsen på begge sider af vinklen, er det alligevel nødvendigt med den pladeversionen af strimlen? Jeg fik tip om Gypsum Naturgips. Er det at anbefale?
Jeg har ikke testet selv, men jeg forestiller mig, at det er betydeligt lettere at få en lige og pæn kant med en sådan plade/papstrimmel som StefanN anbefalede end at forsøge at spartle det på frihånd.
Jeg har ikke testet det selv, men jeg forestiller mig, at det er betydeligt lettere at få til en lige og pæn kant med en sådan plade/papirstrimmel, som StefanN anbefalede, end at forsøge at spartle det op på frihånd.