Første indlæg på dette eminente forum, så undskyld hvis jeg har placeret det forkert/formuleret mig forkert.
Vi har et rum i kælderen på vores hus fra -44, som nu skal blive til et gym. Problemet er, at da jeg tog panelet ned, så har pudset nogle steder, mest nær gulvet, sluppet, og det opleves som meget "sandkornet" det som er faldet af. Væggene er ikke ydervægge. Mit spørgsmål er, hvad jeg skal gøre for at få en pæn/god overflade at male på. Helst havde jeg brugt gips, men jeg tvivler på, hvor godt det er at montere op ad væg i kælderen, og jeg vil helst ikke opsætte lægter, da al gulvplads behøves. Kan man lime gipsen? Mange spørgsmål som sagt, men håber på et godt svar.
Mvh Victor

hej! den hurtigste og nemmeste metode til at lægge nyt puds, men afhængigt af hvor tykt det er og hvor store skaderne er, kan det måske være nok at lægge gipsfiller eller grovfiller. At pudse skaderne kræver lidt håndelag, ellers kan du pudse lidt grundere end selve skaden og derefter gå på med almindelig filler, når det er tørt. Så er det bare at male væggen. At lime gips går, men risikoen er der, og det tager også tid, plus at du skal spartle samlingerne og derefter male... På denne måde sparer du nok mange timer i stedet for at opbygge væggene igen.

Tak for svaret, har tænkt lidt også og jeg vil gøre som du siger.

Sidder den løst, er du måske tvunget til at banke det hele løs, og det er ikke noget sjovt job.

om hele væggen er sluppet og hænger løst, er det enklere at sætte en ny væg op, end at banke alt ned og pudse om... Men hvis det kun er stykker, der er løsnet her og der, fungerer metoden til at reparere hullerne bedre

Gipsmørtel af typen gips er ikke optimalt i kældre. Det er bedre med en almindelig cement-baseret mørtel (eller hvad man nu kalder det). At lime gips op er heller ikke godt, selvom det ikke er en ydervæg, er der jo en risiko for, at væggen er fugtig.

Jeg tror på at pudse med de rigtige materialer og derefter male, eller at opsætte metalregler og derefter gipse (eller en anden plade) og lade væggen være ventileret.

Det er jo egentlig ikke sådan, at der løsner sig puds fra væggen, men snarere at pudsen er meget porøs, typ mkt sandet.
Så der, hvor der tidligere er boret huller, er der nu mere en krater....

Så lyder det som det fungerer udmærket med at pudse de steder, der ikke er gode, eventuelt spartle, og så male væggen!

Hvilken spartelmasse skal man bruge ved mindre pudsløft og revner? Grovspartel blev nævnt, hvad er det? Og hvad er det baseret på? Kan man spartle med husfix?
Hvis man har haft saltefflorescens er det bare at børste bort og male over?

Og hvad kan man gøre ved betongulvet hvis der er små huller og ujævnheder?
Primere og så hvad?
Hvad skal man bruge for maling på gulv? Skal den også kunne ånde?

Håber du ikke har noget imod at jeg låner tråden lidt Mr 1817

Senest redigeret:
Ingen med meninger om dette? Kan man overhovedet male gulv i kælderen, eller er det klinker, der gælder?

Det er muligt at male gulv, der findes specialfarver til dette. Dog kan der opstå problemer med fugt afhængigt af hvor godt drænet din fundament er, hvad det er for en jord osv. Klinker uden tætningslag lader betonen ånde i alle tilfælde. Klinker er meget mere slidstærke også. Men det er en smagssag. Vil du have farve, så lav en søgning inde i farveforummet, så får du sikkert en masse forslag :)

Husfix er godt at bruge til revner m.m. eller et andet cementbaseret produkt, større revner og løse dele ville jeg nok reparere med eksempelvis pudsemørtel C.

Saltudtræk ved jeg faktisk ikke, hvad man kan gøre ved.

Tak for svaret, huset blev drænet om sidste år, så det burde være OK, har egentlig lidt imod klinker da fugerne bliver så beskidte, en kælder skal jo kunne tåle lidt hårde tag og kunne gå ind med sko uden at tænke på at det bliver svært at gøre rent.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.