10,168 læst ·
48 svar
10k læst
48 svar
Findes der plugs eller skal jeg fylde hullerne?
Følger ikke helt med, de borer huller i hulstenen, slår i en pløk som er til træ? På det bruger de ikke skruer, men de sømmer karmene fast? Eller mener du, at de har slået træ ind i hullet og derefter sømmet karmen fast i dette træ, som på en eller anden måde virker som en pløk?thomas33 sagde:
Som du skrev i sidste sætning.
slagit ind træ i hullet og så spiket fast karmen i dette træ som på en eller anden måde agerer plugg.
Gør du så og skruer en skrue ind i træpluggen, kommer det til at holde.
slagit ind træ i hullet og så spiket fast karmen i dette træ som på en eller anden måde agerer plugg.
Gør du så og skruer en skrue ind i træpluggen, kommer det til at holde.
Hvis det er sådan, at jeg beslutter mig for at bruge sprøjtebeton og en type cement (ligesom den, der allerede er der). Hvad skal jeg så vælge? Forslag til model og mærke? Det er vigtigt, at det forener sig med det øvrige miljø, dvs. binder sig til hulstenen og pudset, så det ikke revner, når man borer tilstødende huller.
Det er et ekstra plus, hvis posen allerede er færdigblandet, dvs. det er bare at tilsætte vand uden at eksperimentere med sand.
Det er et ekstra plus, hvis posen allerede er færdigblandet, dvs. det er bare at tilsætte vand uden at eksperimentere med sand.
Jo, jeg har set den konstruktion før og det ser ud til at holde godt som du siger. Jeg mistænker, at jeg kommer til at spartle mere i kælderen fremover, og så er det godt at have en fast teknik til det i stedet for specialløsninger. Så jeg tænkte, hvis jeg finder en god løsning her for at fylde hullerne holdbart og pænt med bevaret åndbarhed, så kunne jeg bruge den senere også ved andre reparationer, måske trapper eller andre huller i væggene.thomas33 sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Det er absolut ingen problemer med at putte husfix eller lignende i sådanne huller. Sørg bare for, at det er renset ordentligt først; brug trykluft, hvis du har, ellers stik et sugerør ind og pust grundigt, men sørg for at lukke øjnene, hvis du vælger det sidstnævnte, så du ikke får noget i øjnene!
Tag derefter en plantesprøjte eller lignende og sprøjt i hullet (med stråle, ikke brusebad) indtil vandet, der kommer ud, er helt klart; dette forvander også passende, så husfixen ikke udtørrer for meget.
Derefter skal du bare blande husfix til konsistensen af fugtig blomsterjord cirka. Tag en mindre spartel med fix og hold op foran hullet, og brug så en pind eller bagsiden af et bor eller noget andet på ca. 8 mm og stik det ind. Fortsæt derefter med at putte mere fix i og tryk til, så du kan mærke, at det tager imod. Hvis fixet presses ud omkring pinden, er pinden for lille, eller fixet er for løs.
Når der måske er 20 mm tilbage af hullet, kan du tage spartlen og fylde igen og udjævne det sidste; tryk også til med spartlen, så det er ordentligt komprimeret.
Derefter vil du kunne både bore og sætte plugs samme sted, og det vil sandsynligvis holde endnu bedre end hvis du satte pluggen direkte i væggen...
Tag derefter en plantesprøjte eller lignende og sprøjt i hullet (med stråle, ikke brusebad) indtil vandet, der kommer ud, er helt klart; dette forvander også passende, så husfixen ikke udtørrer for meget.
Derefter skal du bare blande husfix til konsistensen af fugtig blomsterjord cirka. Tag en mindre spartel med fix og hold op foran hullet, og brug så en pind eller bagsiden af et bor eller noget andet på ca. 8 mm og stik det ind. Fortsæt derefter med at putte mere fix i og tryk til, så du kan mærke, at det tager imod. Hvis fixet presses ud omkring pinden, er pinden for lille, eller fixet er for løs.
Når der måske er 20 mm tilbage af hullet, kan du tage spartlen og fylde igen og udjævne det sidste; tryk også til med spartlen, så det er ordentligt komprimeret.
Derefter vil du kunne både bore og sætte plugs samme sted, og det vil sandsynligvis holde endnu bedre end hvis du satte pluggen direkte i væggen...
Perfekt beskrivelse! Tak, det kører jeg med. Det vil tage lidt tid, men tiden har jeg, så det er lige så godt at få det ordentligt fra starten.ensamresande sagde:Det er absolut ingen problemer med at putte husfix eller lignende i sådanne huller. Sørg bare for at det er rengjort ordentligt inden; trykluft hvis du har, ellers stik et sugerør ind og blæs godt, men sørg for at lukke øjnene hvis du gør det sidstnævnte, så du ikke får noget i øjnene!
Tag dernæst en blomstersprøjte eller lignende og sprøjt i hullet (med stråle, ikke dusch) indtil vandet, der kommer ud, er helt klart; dette forvander også passende, så husfixen ikke tørrer ud for meget.
Så er det bare at blande husfix til konsistensen af fugtig blomsterjord cirka. Tag en mindre spartel med fix og hold op foran hullet, og dernæst en pind eller bagsiden af en boremaskine eller noget andet i ca. 8 mm og put ind. Fortsæt så med at putte mere fix ind og pres til, så du føler, det modstår. Hvis fixen trykkes ud omkring pinden, er pinden for lille eller fixen for løs.
Når der måske er 20 mm tilbage af hullet, kan du tage spartlen og fylde igen og jævne det sidste; pres også med spartlen, så det er komprimeret ordentligt.
Så vil du kunne både bore og plugge samme sted, og det holder sandsynligvis endnu bedre end hvis du satte pluggen direkte i væggen...
Er der noget særligt man skal tænke på med husfix? Særligt mærke? Særlig blanding? Så at Byggmax havde, men der stod deres eget mærke på det?
Andre gange når jeg har forsøgt at fylde betonhuller med spartel (Beckers), så har det ikke villet sidde fast ordentligt, men er fulgt med ud i stedet. Sandsynligvis er overfladen meget porøs og giver let sand fra sig, hvilket gør, at spartlen ikke rigtigt kan få fat. Men det hjælper måske, hvis jeg støvsuger eller blæser hullet rent.
Senest redigeret:
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Om mærke: det er sikkert ikke noget galt med Byggmax husfix. Ellers sælges Cascos variant på eksempelvis Bauhaus (og sandsynligvis Hornbach osv. med).
Om blanding: gør den som sagt ikke for løs, så bliver det svært at få ind og komprimere ordentligt i hullerne. Som fugtigt blomsterjord cirka.
Om det har fulgt med ud tidligere, så har hullet sandsynligvis ikke været helt rent, så det ikke har siddet fast. Det er svært at støvsuge inde i et hul, men at puste med et sugerør eller lignende plejer at gå godt. Glem ikke at sprøjte ordentligt med vand i hullet med (indtil det, der løber ud, er helt klart), det er vigtigt for at fixen skal sidde ordentligt og ikke tørre ud for hurtigt.
Om blanding: gør den som sagt ikke for løs, så bliver det svært at få ind og komprimere ordentligt i hullerne. Som fugtigt blomsterjord cirka.
Om det har fulgt med ud tidligere, så har hullet sandsynligvis ikke været helt rent, så det ikke har siddet fast. Det er svært at støvsuge inde i et hul, men at puste med et sugerør eller lignende plejer at gå godt. Glem ikke at sprøjte ordentligt med vand i hullet med (indtil det, der løber ud, er helt klart), det er vigtigt for at fixen skal sidde ordentligt og ikke tørre ud for hurtigt.
Okay, men hvis jeg sprøjter vand inde i væggen indtil vandet løber ud så kan det jo stå hvor meget vand som helst derinde, det er hul sten. Bør vel række med at man gør det godt vådt.ensamresande sagde:Om märke: det er sikkert intet galt med Byggmax husfix. Ellers sælges Cascos variant på eksempelvis Bauhaus (og sandsynligvis Hornbach etc. med).
Om blanding: gør den som sagt ikke for løs, da bliver det svært at få ind og komprimere ordentligt i hullerne. Som fugtig pottemuld cirka.
Om det har fulgt med ud tidligere så har hullet sandsynligvis ikke været helt rent så det ikke har fæstnet. Det er svært at støvsuge inde i et hul men at puste med et sugerør eller lignende plejer at gå fint. Husk ikke at glemme at sprøjte ordentligt med vand i hullet med (indtil det som løber ud er helt klart), det er vigtigt for at fixen skal fæstne ordentligt og ikke tørre ud for hurtigt.
Kan man være sikker på at husfix virkelig ånder og at det har samme funktion som beton(hulsten)\puds?
Jeg forstår ikke din bekymring for at det skal blive for tæt?
Du skal bare fylde et par centimeters overflade på et par steder og ikke beklæde hele væggen med noget. Derfor er det aldrig nogen problemer, hvad du end bruger.
Du skal bare fylde et par centimeters overflade på et par steder og ikke beklæde hele væggen med noget. Derfor er det aldrig nogen problemer, hvad du end bruger.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Ved et andet kig på dine billeder; det ser ud til, at din væg er af hulsten og ikke massiv letbeton/letklinker, så kan du glemme, hvad jeg skrev om at presse husfix eller lignende ind.
Fischer har et produkt, der hedder Fill & Fix, også kaldet flydende plug, med en hylster, du stikker ind i hullet og derefter en sprøjte med en slags ekspanderende epoxy. Ikke billig (ca. 200 kr, mener jeg at huske) men fungerer rigtig godt. Findes hos Bauhaus (og sandsynligvis også Hornbach).
Fischer har et produkt, der hedder Fill & Fix, også kaldet flydende plug, med en hylster, du stikker ind i hullet og derefter en sprøjte med en slags ekspanderende epoxy. Ikke billig (ca. 200 kr, mener jeg at huske) men fungerer rigtig godt. Findes hos Bauhaus (og sandsynligvis også Hornbach).
Det er ikke noget problem at fylde 4 små huller med noget klister, som ikke ånder, problemet opstår, når man fylder lidt her og lidt dér i kælderen. Jeg har allerede fyldt nogle huller med almindelig spartel og endda jævnet ud omkring 2 vinduer, og dette blev gjort, før jeg fandt ud af, at man ikke skal bruge spartelmasse i kælderen. Så mit håb nu er at finde en holdbar måde at spartle i kælderen også fremover, og selvom det er små områder, er der risiko for, at det i sidste ende faktisk har en negativ effekt.thomas33 sagde:
Det passer godt, det er en eller anden form for hulsten, måske letbeton som du siger. Det skal dog ikke være radon for det har vi målt.ensamresande sagde:Ved et andet kig på dine billeder; det ser ud som din væg er af hulsten og ikke massiv letbeton/letklinker, så kan du glemme hvad jeg skrev om at trykke husfix eller lignende ind.
Fischer har et produkt, der hedder Fill & Fix, også kaldet flydende plug, med en hylster du stikker ind i hullet og derefter en sprøjte med en slags ekspanderende epoxy. Ikke billig (ca. 200 kr, hvis jeg husker rigtigt) men fungerer meget godt. Findes hos Bauhaus (og sandsynligvis også Hornbach).
Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruge husfix her? Min tanke fra begyndelsen var at bruge en form for sprøjte for at fylde op inde i stenen (hulerne) og derfra arbejde mig udad indtil man kan spartle på ydersiden. D.v.s noget lignende som du foreslog, hvorfor kan man ikke gøre dette?
Fisher Fill & Fix er jeg blevet anbefalet tidligere og det ser ud til at være et godt produkt, men jeg vil meget gerne finde en holdbar løsning på langt sigt. D.v.s hvis jeg skal spartle mere i fremtiden, så bruger jeg det samme.
Hvis man skulle erstatte husfixet med rigtig beton/mørtel, ville det hjælpe?
Medlem
· Västra Götaland
· 145 indlæg
Problemet er ikke løsningen, men snarere hulrummet du skal udfylde. Har du nogen idé om, hvor store hullerne i stenene er? Altså drejer det sig om hule lecablokke (få store huller), eller mere hulsten (mange små huller)?
Jeg får opfattelsen af, at det er få større huller, når jeg borer. Jeg kan mærke, når jeg kommer igennem pudset og første del af hulstenen, så kommer jeg et godt stykke ind til næste væg.ensamresande sagde:
Men hvis man bruger en sprøjte så man kommer ind et stykke og så skubber så meget fix ind som muligt der, så bør det fylde godt op. Og selvom det ikke fylder helt ned til bunden, bør det stadig kunne få et godt holdepunkt, der holder, når det så tørrer.
Ankermasse?
Du vil dog aldrig nogensinde kunne få skruen ud igen, medmindre du river væggen rundt om.
Måske kan det lade sig gøre at trykke en tæt plug i, lade det halve hærde og derefter skrue i skruen. Så burde du kunne skrue skruen ud igen efter behov senere. Hvis du er heldig, klemmer det måske ikke pluggen så frygteligt hårdt, så du måske kan skrue i og ud, som du ønsker, selvom du lader det hærde helt først...
Du vil dog aldrig nogensinde kunne få skruen ud igen, medmindre du river væggen rundt om.
Måske kan det lade sig gøre at trykke en tæt plug i, lade det halve hærde og derefter skrue i skruen. Så burde du kunne skrue skruen ud igen efter behov senere. Hvis du er heldig, klemmer det måske ikke pluggen så frygteligt hårdt, så du måske kan skrue i og ud, som du ønsker, selvom du lader det hærde helt først...