Hej
Jeg skal sætte ny panel på huset og har fået hjem en portion yderpanel, der er fingerskarvet, og jeg er virkelig i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere det.
Træet er 22x170 og 3000 langt, så der burde ikke være nogen direkte grund til at fingerskarve, ud over at savværket vil bruge det træ, som de ellers ville have kasseret.

Mange brædder består af to dele, hvor den ene del har marven udad, så det er meget tydeligt, at brættet er skarvet, selv når det er malet to gange (har prøvemalet 3 stk). Et antal andre brædder består af tre dele, dvs. de har to fingerskarver på sig.

Hvor godt vil fingerskarverne holde sig over tid, og er der risiko for råd med disse endetræsskarver overalt på facaden?

Hvis jeg har forstået det hele rigtigt, plejer man at fingerskarve, når man vil have langt træ, typisk 7 m og længere, men dette er 3 m længder, der skal monteres stående.

Er der nogen andre, der har fået/set noget lignende?
 
Det lyder unægtelig lidt mærkeligt.

Hvor har du købt brædderne?

Og velkommen til forummet TaTrä
(Vi har næsten samme brugernavn :) )
 
Almindeligt med fingerskarvet 45x70 eller 45x95 men 22x170 har jeg aldrig set. Har du muligvis et billede?
 
Takker KnockOnWood, sjovt med næsten en navnebror :)

Firmaet, der har leveret træet, er kendt for at opføre sig ordentligt, og kæden de er med i, er en af de store veletablerede.
Ved ikke, hvilket savværk der har leveret til dem, men skal finde ud af det.

En ven, der også skal bygge om sit hus, kom forbi, og han ringede i går, efter at han havde snakket med sin snedker, og hans snedker havde bare svaret ham, at han ikke skulle få fingerskarvet panel træ, da han havde valgt grundmalet træ.
- Undrer hvorfor???

Har også kun set det på konstruktionsvirke og høvlede og malede lister før.

Skal ud og tage nogle billeder.
 
På eks regler til skillevægge i huse er det en fordel at have fingersamlet, da reglerne ikke kan vride sig. Kan det være en lignende årsag til at fingersamle panelbrædder?
 
Kan ikke se, at dette træværk hverken er mere lige, mindre vridet, eller for den sags skyld mere krumt end træværk, der ikke er sammensat, så jeg tror ikke, det kan være årsagen til, at savværket har sammensat det.

Sådan ser samlingerne ud:

Sammenføjninger af træplanker med synlige skarver på en orange baggrund.
 
Senest redigeret:
Sikkert er det skarvet for at udfylde en længde, hvor råvaren ikke stemmer længdemæssigt.
Tømmeret, der saves, stemmer ikke altid med behovet, og da kan man skarve for at få en "uendelig" længde at skære den rigtige længde fra.
Jeg tror helt klart, at der er anvendt en lim, der klarer udemiljø og derfor ikke skaber nogen risiko for råd eller lignende.
 
De der brædder med samlinger vil se mærkelige ud, når de males med lasur, dækkende lasur, slamfarve eller jernvitriol.
Det er jo helt forskellig struktur på hver side af samlingen, og træets årringe og knuder skinner jo altid igennem.

Sådan gør man vel for at det skal være billigt, med lidt spild.
Var prisen lavere end normalt?
 
Jeg troede, at det plejede at fremgå i prislister, om et produkt er fingerskarvet.
Burde jo findes muligheden for at afgøre, om det er passende til det, man skal bruge det til eller ej.

Har du spurgt sælgeren, om de anser det for normalt at få sådan noget uden at vide det på forhånd?
Eller tages noget for givet, fordi du har bestilt en nøjagtig længde på brædderne?
 
Jeg har samme paneltype på mit hus, købte 3600 hvis jeg ikke husker helt forkert og der fandtes ikke en eneste fingerskåret bræt. Ser jo mildest talt mærkeligt ud? Jeg kunne købe op til 5000. et-eller-andet uden skarv, efter det blev det skarvet.
 
Den panel du har fået, er beregnet til at blive monteret liggende. Disse fingersamlinger anvendes for at få tætte samlinger, samt kunne leveres i lange længder, hvis det ønskes.
 
  • Synes
Fredrik K
  • Laddar…
Jeg har set, at en husfabrik har anvendt fingerskarvet yderpanel for 30 år siden, så det er ikke nyt.
Dengang var det også stående.
Dog havde de fingrene fræst i den anden retning (fræsning synlig på kantsiden). Det giver kun en diffus linje på overfladen, hvor samlingen ligger.
 
AG A sagde:
Den panel du har fået, er beregnet til at blive monteret liggende. Disse fingersamlinger bruges til at få tætte samlinger, samt kunne leveres i lange længder, hvis det ønskes.
Sådan panel kan man ikke have liggende. Helt umuligt at få tæt
 
Selvfølgelig kan man have sådan panel både liggende og stående. Fugen er fyldt med lim, og den tætnes helt hvis det gøres korrekt. Forudsat at man anvender det rigtige lim, men det formoder jeg, at man ikke snyder med. Derefter skal maling eller anden overfladebehandling beskytte træet som normalt.
 
hantverkare1 sagde:
Sådan panel kan man ikke have liggende. Helt umuligt at få tæt
Mener du, at fingersamlingerne lækker???
Måske mener du, at liggende panel plejer at være spundet?
Denne panel lægges efter samme princip som et tag. Dvs øverste bræts nederkant sømmet over nederste liggendes overkant.

Men som Byggis er inde på, er der intet, der forhindrer, at den bruges stående.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.