Hej,
jeg er interesseret i møbelsnedkeri, men størrelsen på min pengepung begrænser mit materialevalg meget.

Dette fører mig til finer af forskellige slags. Er der nogen, der har erfaring med at belægge forskellige overflader (store som små, fra hylder til klædeskabslåger) med finer.
Hvordan gør man?
Hvad skal man tænke på?
Bliver resultatet godt for en hyppig lægmand?
Er store overflader særligt svære?

Tak på forhånd!

Har du fundet et sted, hvor de sælger finer?

Det eneste jeg har set er 4mm krydsfinér i ædeltræ.

Jeg har lige lagt egetræsfiner på en fyrretrappe (2,5 mm finer). Jeg brugte matlim, og det bliver godt, men for at det skal blive ordentligt, kræver det, at det står i pres i hvert fald 10-15 timer.

Faner plejer (plejede) jeg at købe hos Fredrikssons træ i Malmö, de har hangarer fyldt med forskellige materialer. Tidligere havde de åbent for private om fredager, men ved ikke hvordan det er med det længere.

Du limer normalt set med almindelig hvidlim. For at materialet ikke skal slå sig, limer man også på et såkaldt spærrfaner på modstående side. Der findes træsorter, som er specielt egnede til det, fx gabon.

Er faneren glat, er det bare at lime på. Er det buklet, typ masurbjörk, så væder man det først, så det kan sættes i pres uden at det sprækker.

Problemet er netop at få det i pres. Små stykker kan man lægge mellem et par plader og spænde med almindelige skruetvinger. Lidt større stykker må dog lægges i en rigtig limpres.

Har man ingen presse kan man bruge kontaktlim. Man stryger lim på begge sider og lader det tørre, dækker overfladen som skal faneres med et stort papir, læg på faneren og juster det på rette sted, træk derefter papiret til siden. Pres faneren fast med en brødkagerulle. Bliver ikke helt så godt som hvis man har en presse, men har man ingen så er det en løsning.

Der er et sted i Kungsbacka, der sælger forskellige typer af faner, kan dog ikke huske navnet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.