S
Hej

Har i vores hus fra 1978 revet overetagen ud for at ændre planløsning osv. I dag kommer diverse elrør gennem loftet, hvor vi ikke vil have vægge, og jeg overvejer derfor at skifte loftet, så man kan flytte elektriciteten og gøre det pænere. Målte de nuværende loftplader, og de er 40 cm brede og ca. 2 m lange, har aldrig set lignende i byggehandlen, de jeg har set er for cc 30 eller cc 60?

Er det overhovedet muligt at få fat i cc 40 plader nu om dage?

Hvis ikke, forslag til andre løsninger for at kunne have f.eks. cc 30 eller cc 60 plader?

Hilsner /Micke

Hvis vi skelner mellem c/c mål og bredden på pladerne. Sidder lægterne på c/c 40 i dag, så kan du bruge 1200*2400 mm brede gipsplader og få et nyt glat loft.
Helst skal man sømme lægterne på c/c 30 cm, men det fungerer også med c/c 40 cm.

Men der findes jo andre lofttyper også, som huntonit, gipsplank m.m.
Det afhænger af, hvad I ønsker!!

Senest redigeret:
Hvorfor ikke gipse loftet? pænere end "færdige" indvendige lofter efter min mening.

S
Tak for svarene. Hvis man vil beholde den nuværende gles så er gips nok bedst, at jeg spurgte skyldes mest, at det er så utroligt nemt hvis man kunne bruge færdigmalede plader som skrues i spærene men jeg kan ikke finde nogen til 40 cm gles. Da det også er skråt tag bliver det endnu mere besværligt at få en god finish med gips der hvor skråt møder lige tag, plader får jo en pæn kant hvor man saver mener jeg.

Er det passende at sømme ny gles med cc 40 udenpå mine eksisterende plader og trække el for til sidst at sætte gips eller er det sikrest at tage det nuværende loft ned for at se at glesen sidder tilstrækkeligt fast til at bære gipsplader?

/Micke

du kan jo sømme en ekstra glespanel ved siden af den gamle glespanelen så får du 30 eller 60 c/c

S
Ja det ser ud til, at det må blive den metode med at fastgøre ekstra glespanel, så kan jeg senere vælge om jeg orker at spartle 80 kvm gips og spare ca. 5000:- eller at vælge typ byggmax loft som er klart efter montering.

/Micke

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.