Hej! Har set nogle indlæg om dette tidligere, men eftersom ikke alle huse ser ens ud, er jeg nødt til at stille spørgsmålet igen!

Jeg bor i et rækkehus, byggeår 1983 og fik tegningerne til det fra kommunen.
Vil gerne vide, om de indkredsede røde vægge er bærende eller ej. Til sagen hører, at væggen i hallen (blå farve) er taget ned, men man har efterladt en søjle midt i hallen/køkkenet, hvilket gør mig usikker.
Denne søjle og lille væg ved siden af ville vi helst slippe af med.

Taknemmelig for svar! :)

Mvh Tomas

• Plantegning af et rækkehus fra 1983 med røde cirkler om mulige bærende vægge og en blå cirkel om en søjle i hallen/køkkenet.
Til hvilken side hælder taget?

BirgitS
Det er i alle fald ikke usædvanligt, at en af de tværgående vægge er bærende. Er alle vægge lige tykke?
Jeg har boet i et hus bygget -89, og der var stuevæggen (og tilsvarende væg på overetagen) tykkere end alle andre vægge.

Men egentlig så behøves der andre tegninger, som burde findes i byggetilladelsens dokumenter. Hvis ikke kommunen har dem digitalt lagret, bør du kunne tage til byggekontoret og finde dem i arkivet.

Når det gælder den indringede væg mod stuen, så sidder trappen vel fast i den, og hvis man vil udskifte væggen med et trapperepos, behøver man antagelig at udskifte trappen til en, der er anderledes konstrueret.

Jeg er ret sikker på, at begge de tværgående, rødmarkerede, vægge er bærende. Selv om tegningen ikke er målsat, gætter jeg på, at husets dybde ligger omkring 10 meter, og da kræves to understøtninger for gulvbjælkerne. Huset er 11/2 - 2 plan, og der er en etage ovenover den aktuelle, som er indrettet og giver en bjælkelagslast. Bygningstypen og årstallet giver også visse ydre forudsætninger.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
I icho sagde:
Åt vilket håll lutar taket?
Tagryggen ligger langs med de rødmarkerede vægge!

BirgitS BirgitS sagde:
Det er i hvert fald ikke usædvanligt, at en af de tværgående vægge er bærende. Er alle vægge lige tykke?
Jeg har boet i et hus bygget i -89, og der var væggen i stuen (og tilsvarende væg på øverste plan) tykkere end alle andre vægge.

Men egentlig er der behov for andre tegninger, som burde findes i byggetilladelserne. Hvis kommunen ikke har dem digitalt lagret, bør du kunne tage til byggesagskontoret og finde dem i arkivet.

Når det gælder den markerede væg mod stuen, så sidder trappen vel fast i den, og hvis man vil erstatte væggen med et gelænder, skal man sandsynligvis udskifte trappen til en, der er anderledes konstrueret.
Alle vægge er lige tykke! Ingen forskel i "stuns", hvis man banker heller.
Trappen sidder ikke fast i væggen ind mod stuen, den er kun fastgjort i væggen mod naboen, men ja, en form for gelænder vil man skulle sørge for på den side.

J justusandersson sagde:
Jeg er ganske sikker på, at begge de tværgående, rødmarkerede, vægge er bærende. Selvom tegningen ikke er målsat, gætter jeg på, at husets dybde ligger omkring 10 meter, og da kræves to oplag for gulvbjælkerne. Huset er 11/2 - 2 plan, og da er der en etage ovenover den aktuelle, som er indrettet og som giver en bjælkebelastning. Bygningstypen og årstallet giver også visse ydre forudsætninger.
Ja ca. 10 meter ville nok passe, måske endda en meter mere. Det passer, at der er en overetage med soveværelse, badeværelse mm.

Under forudsætning af at der er et træbjælkelag mellem etagerne (og det tror jeg ikke) så ligger min vurdering fast, at de rødt markerede vægge er bærende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.