15,204 læst ·
31 svar
15k læst
31 svar
Fin limtræsbjælke
Wow, har du et billede?styrman1 sagde:
Efter at jeg har været oppe og kigge i dag, indså jeg, at bjælken ikke gik så langt langs taget som det så ud på nogle billeder i underligt perspektiv, men den er nok kun 8 meter lang eller sådan, ikke 11.
MathiasS sagde:Præcis!
Men, den er ikke bare flot på loftet, enderne er også støttet på bærende vægge, der hviler på fundamentmuren - derefter er alle spærens underarme forankret i limtræsbjælken med dobbelte vinkeljern og syv millioner ankerskruer. I stedet for at have bjælken under og lasten hviler ovenpå, så hænger lasten i stedet under. Der er cirka 6 m væg, der er kastet på lossepladsen, så for at være på den sikre side "kastede" vi en lille bjælke op.
Ok, tak for svaret. Hvordan beregner du, hvor meget den bærer? Er det lige så meget, som hvis den lå under træbjælkelaget, det burde det ikke være. Det er jo en smart og flot løsning, når man undgår at sænke loftet 40 cm.
Beregningen blev lavet af limtræsleverandøren. Dimensioneringsmæssigt skal den bære samme last uanset om den ligger ovenpå eller under bjælkelaget. Bjælken er sandsynligvis kraftigt overdimensioneret.Daniel39 sagde:
Og hvor godt DU har det så, som har så meget tid, så du kan lave dem selv. 
Saturnus:
Hvilken lim brugte du?
Er bjælken lidt bøjet, eller er det en synsbedrag på billedet?
Det virker interessant at lave limtræ, da jeg murede teglstenshvælvinger til garagen, så funderede jeg længe over, hvad jeg skulle lave for en kant at lukke porten mod i overkanten, i underkanten havde jeg lavet en udskæring i pladen med en ekstra tærskel... men overkanten var en hård nød at knække
Så kom jeg på den eminente idé at lave en "limtræregel", jeg havde formen tilbage fra muringen, savede 5 ribber på 10*50 mm, limede og skruede disse ribber med lange skruer + skiver.
Dagen efter, da jeg skruede "reglen" løs, prøvede jeg at stille mig op på den, den ændrede knapt nok formen det mindste, stabilt sgu
Hvilken lim brugte du?
Det virker interessant at lave limtræ, da jeg murede teglstenshvælvinger til garagen, så funderede jeg længe over, hvad jeg skulle lave for en kant at lukke porten mod i overkanten, i underkanten havde jeg lavet en udskæring i pladen med en ekstra tærskel... men overkanten var en hård nød at knække
Så kom jeg på den eminente idé at lave en "limtræregel", jeg havde formen tilbage fra muringen, savede 5 ribber på 10*50 mm, limede og skruede disse ribber med lange skruer + skiver.
Dagen efter, da jeg skruede "reglen" løs, prøvede jeg at stille mig op på den, den ændrede knapt nok formen det mindste, stabilt sgu
Jo en rigtig observation, jeg ville eliminere alle risici med at bjælkerne ville hænge ned af deres egen vægt, derfor blev de opspændt, og det lykkedes.Haagbard sagde:Saturnus:
Hvad for noget lim brugte du?
Det virker interessant at lave limtræ, da jeg murede teglhvælvinger til garagen, spekulerede jeg længe på, hvad jeg skulle lave for kanten til at lukke porten mod i overkanten. I nederkanten havde jeg lavet en udtagning i pladen med et ekstra tærskeljern........men overkanten var en svær nød
Så kom jeg på den eminente idé at lave en "limtræsregel", havde formen tilbage fra muringen, savede 5 ribber på 10*50 mm, limede og skruede disse ribber med lange skruer + skiver.
Dagen efter da jeg skruede "reglen" løs prøvede jeg at stille mig op på den, den ændrede knapt formen det mindste, stabilt satan![]()
Limmet var almindelig vandfast trælim, noget fra Biltema, som jeg tror Casco fremstiller.
byggeriet skrider fremad http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/panel.jpg