styrman1 sagde:
Jeg har ingen billede af min, men den er 115x630 og ca. 19 meter lang.
Faktisk så lang, at den er sammensat på et sted, men den længste del er 13 meter.
Halvdelen er indbygget, men den nederste del kan ses.
Wow, har du et billede? :)

Efter at jeg har været oppe og kigge i dag, indså jeg, at bjælken ikke gik så langt langs taget som det så ud på nogle billeder i underligt perspektiv, men den er nok kun 8 meter lang eller sådan, ikke 11.

MathiasS sagde:
Præcis!

Men, den er ikke bare flot på loftet, enderne er også støttet på bærende vægge, der hviler på fundamentmuren - derefter er alle spærens underarme forankret i limtræsbjælken med dobbelte vinkeljern og syv millioner ankerskruer. I stedet for at have bjælken under og lasten hviler ovenpå, så hænger lasten i stedet under. Der er cirka 6 m væg, der er kastet på lossepladsen, så for at være på den sikre side "kastede" vi en lille bjælke op.

Ok, tak for svaret. Hvordan beregner du, hvor meget den bærer? Er det lige så meget, som hvis den lå under træbjælkelaget, det burde det ikke være. Det er jo en smart og flot løsning, når man undgår at sænke loftet 40 cm.

"Hvor er brudene?" Kan ikke denne tråd omdøbes til "Den mandlige tråd" og så øser vi på med overdimensionerede og for dyre gadgets/byggemateriale?

• Mand står ved en stor grill formet som en bilmotor, på en solrig terrasse, og bruger værktøj til at tilberede mad.
Fan havde jeg haft flere klamper, så skulle jeg have fikset en sådan bjælke!

ingen rigtig god billede

• En person står i et rum under renovering med en pejs og stige. Uklassificeret materiale og værktøj er spredt ud over en hylde.
Et dårligere billede:

• En bygning under konstruktion med delvist færdigt tag. Beliggende i et grønt område med buske og træer omkring.
Daniel39 sagde:
Ok, Tak for svaret. Hvordan beregner du, hvor meget den bærer op? Er det lige så meget som hvis den lå under træbjælkelaget, burde ikke være det. Det er jo en smidig og pæn løsning, da man slipper for at sænke loftet 40 cm.
Beregningen blev lavet af limtræsleverandøren. Dimensioneringsmæssigt skal den bære samme last uanset om den ligger ovenpå eller under bjælkelaget. Bjælken er sandsynligvis kraftigt overdimensioneret.

Hvor godt I har det, som bare kan gå og købe. Jeg måtte lave mine 8 selv.
11.8mx270x95 :) Vi lagde dem op selv, min datter og jeg.
limtrbalk.jpg

Og hvor godt DU har det så, som har så meget tid, så du kan lave dem selv. ;)

Mikael_L
Det ER mandigt med store ting, helt klart!!!! ;D

Ms_IT-Nisse sagde:
Og hvad godt DU har det så som har så meget tid, så du kan lave dem selv. ;)
Jo, sådan er det nok for mange, der mangler midler, at de må gøre det selv :)

Saturnus:
Hvilken lim brugte du?
Er bjælken lidt bøjet, eller er det en synsbedrag på billedet?

Det virker interessant at lave limtræ, da jeg murede teglstenshvælvinger til garagen, så funderede jeg længe over, hvad jeg skulle lave for en kant at lukke porten mod i overkanten, i underkanten havde jeg lavet en udskæring i pladen med en ekstra tærskel... men overkanten var en hård nød at knække :P

Så kom jeg på den eminente idé at lave en "limtræregel", jeg havde formen tilbage fra muringen, savede 5 ribber på 10*50 mm, limede og skruede disse ribber med lange skruer + skiver.

Dagen efter, da jeg skruede "reglen" løs, prøvede jeg at stille mig op på den, den ændrede knapt nok formen det mindste, stabilt sgu :)

Må næsten give manberg ret ;D Trodde, at voksne fyre var kommet over det dér med, hvem der har størst ;D Men det er mægtigt med store bjælker, men endnu mægtigere, når de kan ses ;)

Haagbard sagde:
Saturnus:
Hvad for noget lim brugte du?
Er bjælken lidt bøjet, eller er det en synsbedrag på billedet?

Det virker interessant at lave limtræ, da jeg murede teglhvælvinger til garagen, spekulerede jeg længe på, hvad jeg skulle lave for kanten til at lukke porten mod i overkanten. I nederkanten havde jeg lavet en udtagning i pladen med et ekstra tærskeljern........men overkanten var en svær nød  :P

Så kom jeg på den eminente idé at lave en "limtræsregel", havde formen tilbage fra muringen, savede 5 ribber på 10*50 mm, limede og skruede disse ribber med lange skruer + skiver.

Dagen efter da jeg skruede "reglen" løs prøvede jeg at stille mig op på den, den ændrede knapt formen det mindste, stabilt satan  :)
Jo en rigtig observation, jeg ville eliminere alle risici med at bjælkerne ville hænge ned af deres egen vægt, derfor blev de opspændt, og det lykkedes.
Limmet var almindelig vandfast trælim, noget fra Biltema, som jeg tror Casco fremstiller.

byggeriet skrider fremad http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/panel.jpg

lier sagde:
Må næsten give manberg ret ;D Troede, at voksne fyre var kommet væk fra det der med hvem der har størst ;D Men det er mægtigt med store bjælker, men endnu mægtigere når de er synlige ;)
Ja min er jo så lille, at den knap nok kan ses.........50*50 mm  :-[

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.