Trappen er en af skampletterne i mit hus og ville virkelig have godt af en opfriskning 
Det er en fyrretræstrappe med nålefiltstæppe på trin og jeg har hele tiden været indstillet på at købe et traperenoveringssæt. Men inspireret af at andre har bygget med eget laminat begynder jeg at overveje den løsning selv...
Forhåbningen er, at jeg så kunne få en trappe i samme farve/laminat som resten af stueetagen. Men nu min overvejelse. Jeg har et Alloc-gulv og på dette sidder et "silentsystem", når man køber det, altså en form for "skumplast" fabrikslimeret på undersiden af laminatet. Tror I, at man kan lime det i trappen? Er bange for, at det sidder som et hus og nærmest er umuligt at få fjernet, inden man skulle lime fast i trappen. Tror I, at det ville kunne gå at lime "silentsystemunderlaget" mod trinnet, eller er det som at bede om problemer...? :eek:
Det er en fyrretræstrappe med nålefiltstæppe på trin og jeg har hele tiden været indstillet på at købe et traperenoveringssæt. Men inspireret af at andre har bygget med eget laminat begynder jeg at overveje den løsning selv...
Forhåbningen er, at jeg så kunne få en trappe i samme farve/laminat som resten af stueetagen. Men nu min overvejelse. Jeg har et Alloc-gulv og på dette sidder et "silentsystem", når man køber det, altså en form for "skumplast" fabrikslimeret på undersiden af laminatet. Tror I, at man kan lime det i trappen? Er bange for, at det sidder som et hus og nærmest er umuligt at få fjernet, inden man skulle lime fast i trappen. Tror I, at det ville kunne gå at lime "silentsystemunderlaget" mod trinnet, eller er det som at bede om problemer...? :eek:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Dit laminatgulv i stueetagen er vel meget lig andre lignende fra øvrige producenter og byggemarkeder.
Så det kan måske ikke ses nogen forskel med et par pakker fra et andet sortiment,
som ikke har plasten på undersiden.
Jeg mener, eg er eg, osv
Så det kan måske ikke ses nogen forskel med et par pakker fra et andet sortiment,
som ikke har plasten på undersiden.
Jeg mener, eg er eg, osv
Dobbeltklæbende tape?
Så synes jeg, at en trappe er en trappe, og et gulv er et gulv. En trappe kan godt afvige i udførelse fra gulvet uden at det ser grimt eller mærkeligt ud.
En anden aspekt er kanterne (trinnæsene). Et flydende (og svigtende pga underlagsfoam) gulv er svært (umuligt?) at få flotte og praktiske kanter på.
Uden kanter er der stor risiko for flisning/flækning, hvilket er trist, da det ikke er muligt at reparere flydende laminatgulv.
Så synes jeg, at en trappe er en trappe, og et gulv er et gulv. En trappe kan godt afvige i udførelse fra gulvet uden at det ser grimt eller mærkeligt ud.
En anden aspekt er kanterne (trinnæsene). Et flydende (og svigtende pga underlagsfoam) gulv er svært (umuligt?) at få flotte og praktiske kanter på.
Uden kanter er der stor risiko for flisning/flækning, hvilket er trist, da det ikke er muligt at reparere flydende laminatgulv.
Tja, at finde et andet laminat, der passer i farven, kan godt blive lidt tricky. Jeg har jo nemlig det absolut flotteste
og enten vil jeg have præcis det samme eller noget helt afvigende (hvilket bliver tilfældet, hvis jeg bruger et renoveringssæt).
Hvad angår trinnæserne, tænkte jeg, at man kunne sætte en form for metalist der.
Hvad angår trinnæserne, tænkte jeg, at man kunne sætte en form for metalist der.
Hej J.A, først og fremmest tillykke med at have købt et fantastisk godt gulv til underetagen, Alloc (Nu BerryAlloc) imponerer altid med kvaliteten.
Men at lime dette gulv direkte på trinene med trinmattan tilbage på gulvet - ingen god idé.
Du vil have stumme trin, der sidder hårdt - det vil ikke gøre dette med denne fremgangsmåde.
Jeg vil desuden fremhæve en vigtig aspekt, du er ikke alene om at ville have trappetrinene i samme udførelse som gulvet.
Jeg møder dagligt kunder, der ønsker dette, jeg siger altid det samme til dem, når de vil slagte en fin gammel trappe:
Dette er en moderne "flue", når du vil skifte gulv, hvad gør du så? Har du sat et laminatgulv på med en montagelim og vil ændre udseendet endnu en gang - så har du problemer, store problemer.
Jeg giver altid rådet at tænke grundigt over det, hvis de vil gøre dette.
Desuden, sætter du et laminatgulv som trappetrin, ja så har du intet der beskytter den følsomme side af gulvet, som vil blive blotlagt på hvert trin, med andre ord - du vil have brug for en trappenæse på hvert trin (koster penge, ikke så pænt måske?)
Må jeg spørge, hvorfor du ikke renoverer den eksisterende trappe og fjerner nålefiltmattan osv, hvis det skulle være ønskværdigt??
Men at lime dette gulv direkte på trinene med trinmattan tilbage på gulvet - ingen god idé.
Du vil have stumme trin, der sidder hårdt - det vil ikke gøre dette med denne fremgangsmåde.
Jeg vil desuden fremhæve en vigtig aspekt, du er ikke alene om at ville have trappetrinene i samme udførelse som gulvet.
Jeg møder dagligt kunder, der ønsker dette, jeg siger altid det samme til dem, når de vil slagte en fin gammel trappe:
Dette er en moderne "flue", når du vil skifte gulv, hvad gør du så? Har du sat et laminatgulv på med en montagelim og vil ændre udseendet endnu en gang - så har du problemer, store problemer.
Jeg giver altid rådet at tænke grundigt over det, hvis de vil gøre dette.
Desuden, sætter du et laminatgulv som trappetrin, ja så har du intet der beskytter den følsomme side af gulvet, som vil blive blotlagt på hvert trin, med andre ord - du vil have brug for en trappenæse på hvert trin (koster penge, ikke så pænt måske?)
Må jeg spørge, hvorfor du ikke renoverer den eksisterende trappe og fjerner nålefiltmattan osv, hvis det skulle være ønskværdigt??
Jeg fnuler frem og tilbage, og efter at have set billeder af nogle flot renoverede trapper - MED nålefiltstæppe - begynder jeg nu også at overveje den mulighed. Tæppet har jo faktisk den fordel, at det er ret hyggeligt at gå på og absolut skridsikkert.
Men hvor pokkers besværligt plejer det at være at rive det gamle tæppe af? :x
Men hvor pokkers besværligt plejer det at være at rive det gamle tæppe af? :x
Ja, det er rigtig mange, der kommer og siger, at det er virkelig besværligt.
Megaenkelt er det, siger jeg.
Lidt slibning bare i stort set.
Megaenkelt er det, siger jeg.
Lidt slibning bare i stort set.
Klik her for at svare
