Er ved at fikse min man cave i et rum i kælderen, vil have en computerhjørne og hjemmebiograf light. Jeg kunne bruge tips til en flot løsning for loft og vægge, helst vil jeg have spots i loftet. Loftshøjden er kun 209 cm. Det andet problem er at få en nogenlunde god lydoplevelse med akustikplader i loftet og/eller på væggene. Kan man kombinere akustikplader og spots i loftet uden det bygger for meget? Taknemmelig for al input til en god løsning.
Frækt projekt!
Angående akustikken, så er det store spørgsmål, hvilket niveau du har tænkt dig at lægge dig på?
At dæmpe diskant er relativt enkelt, men at dæmpe bas er sværere - eller rettere sagt, det tager mere plads.
Plader i loftet er beregnet til "samtalefrekvenser" og dæmper slet ingen bas.
Skid i at bygge spotlights ind i loftet. Meget unødvendigt for den brug, du beskriver. Sæt spot-skinne i loftet og belysning i hjørnerne og mange stik på væggene, så du kan placere lyskilder overalt.
Tak for input. Er ingen audiophil, men niveauet er vel at have lidt højere standard end et "almindeligt" rum. Da det er en kælder med beton i 360 grader, er lyden meget hul lige nu. Tæppe er nok det eneste, jeg ikke kan overveje, da jeg er lidt bekymret for fugten, forstår absolut effekten af det, men der har været en masse revner i væggene (som I kan se), nogle af dem skyldes sikkert, at dræningen var dårlig. Nu er der ny dræning, men vil holde organiske materialer væk så meget som muligt. En ven gav ideen at have et gardin på hver side af tv'et, lidt som en biograf hvor lærredet er trukket tilbage, tanken er, at de skulle absorbere lyden, men ved ikke om det bliver for cheesy. Skinne med spotlys kan jo være et alternativ. Overvejede akustikplader i loftet, hvis man ikke laver spotlys, og i stedet hvis man kunne få frem akustikplader på vægge med motiv, typisk fra GTA. Måske mere cheesy end gardiner, men det tiltrækker mig mere. Er temmelig umoden
Jeg satte LED-strips i loftet i stedet for spots. Jeg valgte 230V LED, som kan dæmpes med en almindelig dæmper. Derudover har jeg punktbelysning i rummets hjørner og over billardbordet.
Akustikken var forfærdelig under byggetiden, men efter at jeg har sat en sofa og nogle bogreoler ind, er det ikke noget problem. Jeg kan anbefale plisségardiner, f.eks. IKEAs, som både varmeisolerer vinduerne, dæmper lyden og stopper solen, hvis man vil se film om dagen.
Du kan lime akustikplader i loftet findes 20 og 40mm. Dæmper ekko ordentligt og det går at indfælde led spots i dem, hvis du finder spots som bygger max 20mm, så skærer du ud for lavspændingskablet i pladen på oversiden.
Vil du have "et niveau højere", som du skriver, kan du desværre springe de fleste tips, du har fået indtil videre, over.
Hvis du bare er ude efter lidt bedre lyd, gør sådan her:
1. Møbler rummet, som du vil have det. Hvis du kan og vil - vælg tykke tekstiler. Tynde gardiner kan du springe helt over, medmindre du kun vil have dem for udseendets skyld. Tykt eller flere lag er sagen.
2. Placer højttalerne og rekrutter en ven, der har et spejl i en passende størrelse (cirka A4-størrelse??).
3. Sæt dig i lyttepositionen og bed din ven om at gå rundt med spejlet. De steder, du ser højttaleren, har du en refleksion, der bør dæmpes. Begynd med de refleksioner, du vil finde foran højttalerne (gulv) og ved siden af højttalerne (væg).
4. Prøv at spille noget musik, du er vant til at lytte til.
- Lyder det godt? Top! Så kan du bare slappe af.
- Lyder det ikke godt? Så går vi videre.
5. Sæt dig i lytteposition og klap i hænderne. Du har sandsynligvis et ekko med lang efterklang.
- Det kommer sandsynligvis fra en udæmpet væg og/eller loft. Det er nu, du skal overveje, om du vil gå videre med akustikloft, eller om du vil eksperimentere med mere stof på væggen.
En anden mulighed er at tage vennen frem igen med sit spejl og lede efter refleksioner i loftet og starte med at dæmpe der.
Når du er nået så langt, bør det ligne noget. Flere indsatser bliver ofte svære at få til samt plads krævende. Har du en basenhed eller fronthøjttalere, der går meget dybt ned i frekvens, vil du sandsynligvis få problemer med stående bølger (rumlen-bas), hvilket ikke er let at løse, da det kræver målinger og meget plads. - De fleste tror jeg dog kan leve med lidt rumlen-bas...
Når du er helt tilfreds, kan du prøve en ting til, og det er at placere en bogreol bag lyttepositionen (hvis du ikke sidder tæt på væggen). Placer nogle ting uregelmæssigt i bogreolen. Du har nu bygget en diffuser, der eventuelt kan forbedre lyden yderligere.
Stort tak, bliver til at teste. Nu har jeg malet væggene og loftet samt de gamle kældervinduer. Vinduerne har fået et par jernstænger for eventuelt at kunne beskytte lidt mere mod indbrud. I øjeblikket ser det ud som en Fritzl-kælder men på sigt håber jeg at få det lidt mere hyggeligt. Næste skridt er at støvsuge, prime og begynde med klinkerne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.