9,861 læst ·
19 svar
10k læst
19 svar
Fiks fuge mellem vange og væg
Hej
Ved ikke om dette er det rette forum, men jeg prøver.
Vi skal friske trappen op, der fører ned i kælderen, ved at lægge nålefilt og male om osv., men jeg har total idéstop på, hvordan jeg skal lave en pæn og naturlig overgang mellem vangstykkene og væggene.
Det øverste vangstykke er ligesom indmuret i væggen, mens de andre to ligger udenfor. Mellemrummet er nogle steder stort. Er der noget, jeg kan fylde med, som ikke vil revne, eller skal man sætte en liste?
Alle idéer modtages med tak.
Mvh
Ved ikke om dette er det rette forum, men jeg prøver.
Vi skal friske trappen op, der fører ned i kælderen, ved at lægge nålefilt og male om osv., men jeg har total idéstop på, hvordan jeg skal lave en pæn og naturlig overgang mellem vangstykkene og væggene.
Det øverste vangstykke er ligesom indmuret i væggen, mens de andre to ligger udenfor. Mellemrummet er nogle steder stort. Er der noget, jeg kan fylde med, som ikke vil revne, eller skal man sætte en liste?
Alle idéer modtages med tak.
Mvh
Ja, latexfug var også mit førstevalg, men fik meget dårlige svar fra byggemarkedet om, hvilken fugemasse der er bedst egnet. Har I nogle tips til, hvilken fugemasse jeg bør vælge, som kan håndtere den bevægelse samt kan overmales?
Mvh
Mvh
Jeg takker for input og prøver med en rigtig god latexfuge, begynder skidtet at krakelere, må det blive en liste ovenpå det
Mvh
Mvh
Er ikke hjemme og kan måle nu, men vil gætte på ca. 10 mm.
Mvh
Mvh
I vores tidligere hus havde vi en omtrent lignende trappe. Der sad allerede en liste, som desværre ikke overlevede kobenet, da vi renoverede. Jeg erstattede den med en ny, tynd liste, og det blev meget godt.
Jeg havde det på samme måde, da jeg renoverede trappen i mit hus. Trappen var ikke fastgjort til væggen på nogen måde, men sad ca. 10 mm uden for væggen. Jeg høvlede nogle mellemstykker, som jeg pressede ind imellem på et antal steder og skruede derefter hele vange-stykket ind i reglarne i væggen. Afsluttede med en dækliste mod væggen både ovenpå og nedenunder. Følelsen af at gå i trappen gik fra lidt halvsvajende til meget solid.
Har lige stået over for det samme problem. Det blev til sidst at fuge med Tec7 i stedet for at bøje lister.
Jeg brugte Tec7 i stedet for latexfuge, fordi den klarer 25% bevægelse i modsætning til latex/akryl, som er noget stivere (i de fleste tilfælde 12,5%). Desuden er latex/akryl ikke lige så aldersbestandigt og vil tørre/sprække med tiden.
Nu til mine noget mere "spekulative" argumenter: Jeg har fået det indtryk, at latex/akryl har større tilbøjelighed til at mugne, når det ligger i kontakt med eventuelt fugtig kældervæg. MS-polymer er jo blevet anvendt i marin miljø længe og burde derfor være mere modstandsdygtigt. Tec7 er i hvert fald godkendt i henhold til iso 846 vedrørende resistens mod mug og bakterier (hvad fanden det så er). Tec7 klarer fugbreadder op til 20mm ifølge deres tabeller, latexfuge har jeg set maksimalt 10 mm angivet.
Jeg brugte Tec7 i stedet for latexfuge, fordi den klarer 25% bevægelse i modsætning til latex/akryl, som er noget stivere (i de fleste tilfælde 12,5%). Desuden er latex/akryl ikke lige så aldersbestandigt og vil tørre/sprække med tiden.
Nu til mine noget mere "spekulative" argumenter: Jeg har fået det indtryk, at latex/akryl har større tilbøjelighed til at mugne, når det ligger i kontakt med eventuelt fugtig kældervæg. MS-polymer er jo blevet anvendt i marin miljø længe og burde derfor være mere modstandsdygtigt. Tec7 er i hvert fald godkendt i henhold til iso 846 vedrørende resistens mod mug og bakterier (hvad fanden det så er). Tec7 klarer fugbreadder op til 20mm ifølge deres tabeller, latexfuge har jeg set maksimalt 10 mm angivet.