Hej!
Vi har længe ventet på at få fiber installeret i vores gamle murstenshus fra 1897, som står på stensokkel. I dag klokken 07 dukkede montøren op midt i morgenmaden sammen med to børn. Det var altså en smule kaotisk. Vi har tidligere haft et møde med installationsansvarlig, som havde markeret, hvor selve kablet skulle trækkes ind i huset, hvilket var et par centimeter over soklen. I dag skulle selve hullet bores, og boksen installeres.

Manden kommer og går i gang, vi tænker ikke så meget over det. Han borer og borer, hvilket undrer os lidt, men med to små børn, der skriger, tænker man ikke så meget mere over det. Efter en stund er han færdig, men fortæller, at han ved en fejl havde boret i stenen. Vi tænkte da, at han havde boret ned i stenfundamentet, ændret retning og fundet lidt mere rigtigt. Boksen installeres, alt fungerer fint.

Nu ved frokosttid, når det er lidt lysere, går jeg ud for at se, hvordan det ser ud udenfor på huset. Da opdager jeg, at han simpelthen har boret lige ned igennem stenfundamentet... Jeg ved ikke rigtig, hvordan han har formået det, men det har han. Bortset fra at det ser lidt dumt ud (hvilket kan fikses relativt enkelt), så begynder jeg selvfølgelig at tænke over, hvor godt dette egentlig er? Eller rettere sagt, er det dårligt?

Er der risiko for, at stenen er revnet (eller vil revne), kan vi risikere sætninger (det er i et hjørne af huset, der er lidt påvirket allerede)? Behøver vi ligge søvnløse nu? Eller er det bare at skjule kablet og være glad?

• Diagram af en murstenshusinstallation, viser planlagt fiberkabeltrækning (grøn linje) versus faktisk trækning gennem soklen (rød linje).
  • En fiberkabel er trukket gennem soklen på et gammelt hus, hvor hullet er boret direkte i stenfundamentet, omgivet af jord og grus.
Skjul kablet med et stykke kabbelskydd og fortsæt. Det eneste, der eventuelt har taget skade, er installatørens bore...

• Synes
kest og 2 andre
  • Laddar…
Tak!
Den tænker jeg ikke ligge søvnløs over iaf. Så det føles godt. :)

harry73
Det er bedre for dig, meget nemmere at skjule kablet.
Selv om stenen skulle revne, vil huset ikke falde sammen på grund af det.

• Synes
Probably Wrong
  • Laddar…
Havde jo endda været bedre at borede lidt lavere, så den mundede ud på undersiden af stenen typ. Da havde det jo været helt skjult.......

• Synes
Probably Wrong
  • Laddar…
C
P Probably Wrong sagde:
Efter en stund er han færdig, men fortæller, at han havde råkat bore i sten.
"Råkat" bore i sten? :crysmile:
Lærdom - aldrig slippe ukendte håndværkere løs i nærheden af noget, man er bange for.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.