Jeg borede lige et hul i væggen (det ser ud som beton, men tror at håndværkerne, der lavede en dør der, sagde, at det var noget andet i virkeligheden) i kælderen for at sætte arbejdsbordet fast med en vinkeljern. Det øverste hul føltes som om væggen var smør, der smeltede omkring boret. Men det nederste hul 10 cm længere nede stødte imod efter ca. 1 cm ind. Så jeg flyttede en lille bit til siden i stedet, men det samme skete der. Så jeg fortsatte med at bore der, selvom det gik trægt, og ca. 5 cm ind i væggen var det som om jeg kom igennem noget med boret. Jeg tjekkede rummet på den anden side af væggen, og det var ikke der, væggen er tykkere end det. Kan jeg have boret igennem et vandrør, eller hvad kan det have været? Kan der være en slags plader i beton lignende vægge?

At der skulle være vandrør inde i murede kældervægge tror jeg ikke. Og hvis det mod forventning var et vandrør, du borede i, ville det være blevet vådt. Så der kan du være rolig. Betonghålsten er en type murblok, der forekommer, som har hulrum i sig.

• Synes
Bjurn25
  • Laddar…
A Avemo sagde:
At der skulle være vandrør inde i murede kældervægge tror jeg ikke. Og hvis det mod forventning var et vandrør du borede i, så ville det være blevet vådt. Så der kan du være rolig. Betonehulsten er en type af murblokke som forekommer, der har hulrum i sig.
Vi havde vandrør i nogle af vores kældervægge, dels dem der er bygget med betonehulsten, dels dem der var bygget med blåbetonblokke.

Vandhane monteret på en kældervæg, brugt til vandrør i byggematerialer som betonhuleblokke og blåbetonblokke.
Vandrerør i en kældervæg af betonhulssten med gul vægoverflade.

• Synes
Bjurn25
  • Laddar…
Du havde ikke nogen afløbsstamme der i væggen?

A Avemo sagde:
At der skulle være vandrør inde i murede kældervægge, tror jeg ikke. Og hvis det imod forventning var et vandrør, du borede i, ville det være blevet vådt. Så der kan du være rolig. Betonhulsten er en type murblok, der forekommer, som har hulrum i sig.
Ja hulsten tror jeg det var de sagde. Hvad godt, så kan jeg slappe af. Tak!

• Synes
Jocke Best
  • Laddar…
T TypRätt sagde:
Du hade ikke nogen afløbsstamme der i væggen?
Det ved jeg ikke, men vi har en dør lige ved siden af, så tænker at så burde vel ikke afløbet kunne gå der? Hvordan kan jeg finde ud af det?

Borde er en svag trøst, men hvad findes i rummet ovenover for eksempel. Går afløbsstammer ned et andet sted i kælderen?

• Synes
Henningelvis og 1 anden
  • Laddar…
Lidt OT.

Hændelse fra virkeligheden.

Jeg kom til at bore i afløbsstammen, da jeg boede i ejerlejligheden, da jeg skulle skifte badekarsblanderen fra en, der sad med en skrue, til en, der sad med to skruer. Jeg trykkede lidt silikone i hullet, satte proppen i, mere silikone, og skruede så blanderen fast.
Da jeg to år senere var ved at renovere badeværelset, skyllede naboen ovenover vand lige da jeg midlertidigt havde fjernet blanderen, og der kom en lille stråle vand.
Jeg ringede til viceværten, som derefter ringede til VVS’eren, der kom dagen efter, bilte et hul i væggen og limede et stykke afløbsrør over hullet.
Betonen rundt om hullet var knastør takket være silikonen.

B Bjurn25 sagde:
Det ved jeg ikke, men vi har en dør lige ved siden af, så tænker at da burde vel ikke afløbet kunne gå der? Hvordan kan jeg finde ud af det?
Du burde kunne finde ud af det ved at tænke over, hvordan stedet du borede i ligger i forhold til køkken og badeværelse. Men det virker mærkeligt at trække afløbsstammer i væggen i kælderen. Muligvis hvis nogen har muret en kasse rundt om et afløbsrør. Men det nemmeste er vel at skylle vand på overetagen og lytte i hullet.

mexitegel mexitegel sagde:
Borde er en svag trøst, men hvad er der i rummet ovenfor for eksempel. Går afløbsstammer ned et andet sted i kælderen?
I rummet ovenfor har vi stuen. Men jeg tror dog, at afløbet går ud fra garagen, hvor jeg borede, men under gulvet. Dog er det vinklet cirka der, hvor jeg borede, tror jeg, hvis jeg tænker udefra. Hvad gør jeg nu i så fald?

Henningelvis Henningelvis sagde:
Du burde kunne liste det ud ved at tænke på, hvordan stedet du borede i, ligger i relation til køkken og badeværelse. Men det virker mærkeligt at trække afløbsstammer i væggen i kælderen. Muligvis hvis nogen har muret en kasse rundt om et afløbsrør. Men det nemmeste er vel at skylle vand på overetagen og lytte i hullet.
Okay, der er ikke noget badeværelse eller køkken lige ovenover, køkkenet ligger tættest på, men et lille stykke væk. Jeg vil prøve at lytte, som du beskrev. Skal det lyde rislende, hvis det er tilfældet?

Nu har jeg lyttet ved hullet, og hører ingenting fra hullet, men jeg hører at vandet løber i rummet ved siden af, og så dette. Er dette en afløbsstamme?

• Grønt rør bøjning under træloft ved siden af hvid vægpanel, muligvis en del af et afløbssystem i bygning.
  • Synes
Henningelvis
  • Laddar…
B Bjurn25 sagde:
Nu har jeg lyttet ved hullet, og hører ingenting fra hullet, men jeg hører at vandet løber i rummet ved siden af, og så dette. Er dette en afløbsstamme?
Ja. Er det et 1960-talshus?

Henningelvis Henningelvis sagde:
Ja. Er det et 1960-talshus?
Ja, det stemmer! Blev det gjort anderledes dengang med stammerne?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.