Okay, har ikke meget erfaring som snedker, noget gipsvæg her og der, et par køkkener og diverse anden normalrenovering af eget hus og lejlighed.
Valgte Fermacell til igangværende badeværelsesrenovering, virkede til at være for godt til at være sandt, godkendt som enkeltslagsløsning i vådrum, med regler på c/c 60 og skal bære 30-60kg per skrue.
Desuden billigere end "almindelig" vådrumsgips.
Nogle refleksioner
Pladerne er vanvittigt tunge
Støver så ind i hvete når de skæres
Kanterne/hjørnerne går ikke i stykker som på almindelige gipsplader
Skruer tager godt fat
Men de er utroligt skrøbelige.
Mærkede det da jeg løftede en plade (60x250cm) på midten, den knækkede, man skal være ultra-forsigtig når pladerne er smallere, omkring 30 cm, svajer som et VP-rør når de skal flyttes. Spildstykker på 10x100cm knækker når man løfter dem i den ene ende.
Holder ligesom ingenting, omtrent som tretex, bare at bøje af.
Forstår ikke helt, hvordan det hænger sammen med c/c 60 og at den skulle være egnet som enkeltslagsløsning og påstås at tåle meget.
Meget glad for, at jeg satte OSB bagved alligevel, og at det er c/c 40 fra tidligere.
(I næste liv bliver det krydsfiner og almindelig gips.)
Valgte Fermacell til igangværende badeværelsesrenovering, virkede til at være for godt til at være sandt, godkendt som enkeltslagsløsning i vådrum, med regler på c/c 60 og skal bære 30-60kg per skrue.
Desuden billigere end "almindelig" vådrumsgips.
Nogle refleksioner
Pladerne er vanvittigt tunge
Støver så ind i hvete når de skæres
Kanterne/hjørnerne går ikke i stykker som på almindelige gipsplader
Skruer tager godt fat
Men de er utroligt skrøbelige.
Mærkede det da jeg løftede en plade (60x250cm) på midten, den knækkede, man skal være ultra-forsigtig når pladerne er smallere, omkring 30 cm, svajer som et VP-rør når de skal flyttes. Spildstykker på 10x100cm knækker når man løfter dem i den ene ende.
Holder ligesom ingenting, omtrent som tretex, bare at bøje af.
Forstår ikke helt, hvordan det hænger sammen med c/c 60 og at den skulle være egnet som enkeltslagsløsning og påstås at tåle meget.
Meget glad for, at jeg satte OSB bagved alligevel, og at det er c/c 40 fra tidligere.
(I næste liv bliver det krydsfiner og almindelig gips.)
Jeg brugte Fermacell ved badeværelsesbyggeri i kælderen. Bygger nu nyt badeværelse i stueplan og kommer ikke til at bruge Fermacell plader. Årsager: de er tunge, støver, svært at få pæne fuger (spiller mindre rolle, hvis man skal flise). Det bliver krydsfiner og vådrumsgips.
Klik her for at svare