Hej
Bygger badeværelse, helkaklet.
Behøver jeres råd om styrken på undervæggene.
I dag sidder der 11mm masonit på cc60 regel. (70-tals fritidshus)
Min plan er at sætte fermacell for øget styrke vs almindelig gips.

holder dette?
Holder det også til tungere befæstninger som fx kommode?

Det eneste, der er godkendt under gips, er osb eller plyfa 15mm mod reglerne nu om dage…

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Det eneste der er godkendt under gips er osb eller plyfa 15mm mod reglerne nu om dage…
Har du et link til det?
Er det nyt?

Sidst jeg kiggede, havde BKR intet at sige om underliggende plade... Man kan/kunne have enkeltgips endda

Fermacell er en god plade, holder til mere end gips, men du bør have kortlingar der hvor du skal fastgøre ting, eller sætte 15mm plywood med den kan du montere hvad du vil hvor du vil uden kortlingar

nino nino sagde:
Har du link til det?
Er det nyt?

Sidst jeg tjekkede, så havde BKR intet at sige om underliggende plade... Man får/fik have enkelgips endda

Fermacell er en god plade, holder til mere end gips, men du bør have kortlingar hvor du skal fastgøre ting eller sætte 15mm krydsfiner med den kan du montere hvad du vil hvor du vil uden kortlingar
Siden mindst 2014 hvis jeg husker korrekt...
Diagram af vådrumsindervægge med keramiske fliser, plastmåtter og malet overflade, inkluderer oplysninger om materialer og installationsdetaljer.

Usikker på hvad det er for et dokument.
Såvidt jeg ved, blev "udviklet" vptrumsvæggen med krydsfiner som et projekt på initiativ af et antal forsikringsselskaber. Den skulle ses som et eksempel på, hvordan man opnår de mere abstrakte krav, der findes i regelværkerne.
Det er muligt, at den er blevet ophøjet til regel nu, men jeg tror det ikke.

• Synes
Jonas Blom
  • Laddar…
Anbefaling er måske det rette ord, regel eller krav er det næppe. Hvad forsikringsselskaberne kan sige om sagen er noget andet...

Men når det kommer til det oprindelige spørgsmål i tråden, har jeg ikke et godt svar. Mere end at det ikke er godt nok, hvis du skal skrue et håndvask eller en brusevæg op. Det holder med tvivl til en håndklædekrog eller toiletrulleholder.

• Synes
Jonas Blom
  • Laddar…
Rickard.
Hvad forsikringsselskaberne kan sige om sagen er noget andet...
Forsikringsselskaberne plejer at kræve, at man følger branche reglerne, så BBV i dette tilfælde, og de kræver ikke væg i vådrum, selvom det er en rigtig pokkers god universalløsning, som løser en del problemer mere automatisk end mere budgetløsninger.

Jeg synes dog, det lyder ret svagt til et badeværelse og ville gerne gå ind med mere reglar og krydsfinér. Har en erfaren tømrer/flisemurer hjemme, og de kørte max 45cc i væg og max 30cc i gulv, og de tog forstærkningsarbejdet meget alvorligt.

• Synes
Jonas Blom
  • Laddar…
Som jeg tolker fermacells egen dokumentation, skal det være ok med enkelt plade.

4.8.13 Anvendelse af fermacell
Fibergips i vådrum
n 12,5 mm fermacell Fibergips c/c 600 mm
er godkendt og P-mærket af SP-certificering til at anvendes i et lag i vådrum. For at opfylde kravet på P-mærkning SC 0226- 09 i vådrum skal alle horisontale samlinger have kortlingar.”

side 40 i denne beskrivelse https://www.byggfaktadocu.se/monter...32/fil-files/monteringsanvisningfibergips.PDF

H hempularen sagde:
Men når det gælder oprindelsesspørgsmålet i tråden har jeg intet godt svar. Mere end at det ikke dur, hvis du skal skrue et håndvask eller brusevæg op. Det holder med nød og næppe til en håndklædekrog eller toiletpapirholder.
tak puff af original spørgsmålet.

Rickard. Rickard. sagde:
Forsikringsselskaberne plejer at kræve, at man følger branchereglerne, så BBV i dette tilfælde, og de kræver ikke vådrumsvæggen, selvom det er en rigtig pokkers god universalløsning, som løser en del problemer mere automatisk end billigere løsninger.

Jeg synes dog, det lyder ret spinkelt for et badeværelse og ville gerne gå ind med flere reglar og plader. Jeg har en erfaren snedker/fliselægger derhjemme, og de kørte max 45cc i væggen og max 30cc i gulvet, og de tog forstærkningsarbejdet meget alvorligt.
tak
Den nye væg får cc30 med kortlinger.
De gamle vægge har som sagt masonit med cc60+ kortlinger.
På disse vægge lyder det som om jeg må styrke op, enten med plader eller åbne væggen og ændre reglarne.

I betragtning af at man byggede badeværelser med enkel gips og kortlingar hvor det var nødvendigt ved håndvask osv., og det bygges stadig sådan (dog så fraskriver man sig fra sikker vand og andre anbefalinger) Så fungerer det, men der er jo en grund til at man har udviklet vådrumsvæggen.

Spørgsmålet er vel om fermacell enkeltplade er ok som underlag for fliser. Hvis reglarne sidder på cc60. Almindelig gips bliver ikke stiv nok. Vådrumsvæg er ikke altid fliser.

• Synes
Jonas Blom og 1 anden
  • Laddar…
Siden mindst 2014, hvis jeg husker korrekt...
[billede]
Hvor er det der fra?
Som sagt tidligere er det en anbefaling, ikke et krav (hvis det ikke er ændret for nylig, -14 var det da ikke et krav)

Intet krav som sagt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.