Hej,

Har en täljstenskamin Contura 520T, installeret i 2008.
I forbindelse med at jeg nu skal sælge denne, prøvede køberen at få løsnet den øvre liggende sten.
Den var fastlimet med en eller anden form for lim/silikone.
Virksomheden, hvor jeg købte ovnen fra, troede, at de med hjælp af ståltråd kunne få løsnet silikonen/limet. Og derefter løfte stenen af. Dette gik desværre ikke, uden de var nødt til at bruge et savblad. Fyrene, der købte ovnen, savede og savede, sikkert en time.
De konstaterede, at bladet nok var i tykkeste laget, og at de derfor savede også i täljstenen.
Til sidst blev stenen løsnet. Tilbage var der en masse støv. Som jeg nu har forsøgt at tørre det meste af op.

Asbestbekymret, som de fleste på forummet allerede ved, at jeg er, googlede jeg asbest/täljsten.
Da fyrene sagde, at de havde savet i stenen.
Desværre fandt jeg information om, at täljsten kan indeholde asbest...
Nogen der ved mere om dette?
Bare at tørre det meste støv op og se glad ud, eller hvad tror I! :)

Taknemmelig for respons!

!an plejer at lime fedtsten med vattenglas, og asbest er det jo bestemt ikke i en ovn, der er så ny..

Vandglas, hvad er det?
Virksomheden sagde, at det nok var limet med en form for silikon..
Men, det var meget hårdt.
Er det farligt at save i det, som du kalder vandglas?
Blev en hel del støv..

Asbest ser det ud til at kunne findes i fedtsten.
Tror endda i den fedtsten, som sælges i dag.
Lidt afhængigt af, hvor den kommer fra.
Er der nogen, der mener/ved noget andet?

Vandglas er det samme som natriumsilikat, helt ufarligt.
Asbest og tålsten er nært beslægtede bjergarter, men slet ikke det samme! Støvet er bare at tørre op....
Asbest har været forbudt at anvende siden 1982, så du kan være rolig.

Gusvo085, tak for svaret!
Arbejder du med fedtstensovne, eftersom du ved så meget om det? :)

Fandt dette på nettet:

"Asbest forekommer som urenhed i blandt andet fedtsten i Sverige. Her er der tale om tremolit eller aktinolit, men asbest forekommer også i andre stenarter. "

"Sørg for at bruge fedtsten fri for asbest. De findes ofte tæt på hinanden, og nogle kvaliteter af fedtsten er asbestindholdige."

Her nedenfor skriver man "fedtsten fri for asbest", som om fedtsten KAN indeholde asbest:

http://www.cchobby.se/taljsten-10-kg-svart.aspx

Det var blandt andet denne information på nettet, der fik mig til at spekulere...

Alle mineraler er urene på den ene eller anden måde!
At der findes spor af et nært beslægtet mineral er ikke det samme som at det er farlige mængder, eller endda bemærkelsesværdige mængder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.