Hej, jeg undrer mig over, om nogen ved, hvor man kan købe täljstensblock, som kan tilpasses til at lægge ind i en nymuret åben pejs (af typen kistspis)?
Jeg bor i Skåne, men det kan måske være svært at få fat i det i nærheden?
Tak på forhånd
/Anna
Jeg bor i Skåne, men det kan måske være svært at få fat i det i nærheden?
Tak på forhånd
/Anna
Hos os findes der täljstensblokke hos forhandlere af brændeovne og murere. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig mere end det.
Jeg ville bare skrive og spørge, om der findes andre alternativer til täljsten at lægge ind i en åben pejs eller rundt om en egenmuret pejs med indsats. Noget materiale, der lagrer varme og gør, at man ikke bare fyrer for kragerne.
mvh,
Tom
Jeg ville bare skrive og spørge, om der findes andre alternativer til täljsten at lægge ind i en åben pejs eller rundt om en egenmuret pejs med indsats. Noget materiale, der lagrer varme og gør, at man ikke bare fyrer for kragerne.
mvh,
Tom
Er det hullet eller massiv, der gælder, hvis man skal fylde op og have som et varmemagasin?chris47 sagde:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4469 http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3712
TomB:
Hvis du har mulighed for at lægge i fedtsten, så gør det!
Førhen lagde man i teglsten, sandsynligvis mest i mangel på andet.
Tegl er jo isolerende, man har det i skorstene for at isolere.
Fedtsten er varmeledende og har større varmekapacitet.
Hydrolift: Massiv må være bedst, jo større masse desto større varmekapacitet.
Hvis du har mulighed for at lægge i fedtsten, så gør det!
Førhen lagde man i teglsten, sandsynligvis mest i mangel på andet.
Tegl er jo isolerende, man har det i skorstene for at isolere.
Fedtsten er varmeledende og har større varmekapacitet.
Hydrolift: Massiv må være bedst, jo større masse desto større varmekapacitet.
Købte täljstensblokke hos www.j-davidssons.se med målene 250x90x60mm omtrent som en mursten i størrelse, kostede dengang 88kr ekskl. moms stykket for ca. 2 år siden, købte selv 10 stk som jeg fyldte ovnen til brændeovnen med, holdt varmen godt må jeg sige.
Jeg er i gang med at planlægge og skal bygge en muret (støbt) pejs af eget design og indsætte en indsats (Jötul I400) deri. Nu bliver der noget rum tilbage, og spørgsmålet er så, om det er en idé at enten købe almindelig mursten eller bare fylde med beton. Gør det nogen nævneværdig forskel i varmemagasinering?
Et alternativ, som jeg så i en anden tråd, var at mure med teglstensformede olivinsten. Men findes sådanne tilgængelige rundt i Svea rike?
Og så findes der sådan nogle gule mursten, som er mere varmebestandige. Er det noget, man behøver at bruge omkring en indsats, eller duer det med almindelige mursten?
Et alternativ, som jeg så i en anden tråd, var at mure med teglstensformede olivinsten. Men findes sådanne tilgængelige rundt i Svea rike?
Og så findes der sådan nogle gule mursten, som er mere varmebestandige. Er det noget, man behøver at bruge omkring en indsats, eller duer det med almindelige mursten?
Medlem
· Södermanland
· 11 indlæg
Hvordan fungerer det med at bruge beton sammenlignet med almindelig sten?jawen sagde:
Overvejer brosten eller kantsten, men hvis beton fungerer godt som magasin, så laver jeg en form og støber tilpassede stykker, der kan sættes i stedet for.
Klik her for at svare