Jeg er i gang med at planlægge og tegne et anneks, som jeg har tænkt mig at bygge nu her til efteråret. Jeg har besluttet mig for et saddeltag uden underramme, og således kræver det en mønsbjelke. Mønsbjelken kommer til at være limtræ 66x315mm, den vil være fritbærende 480cm og desuden et tungt tag (betontagsten), så derfor kræves så pass robust dimension.
Under alle omstændigheder, jeg er begyndt at overveje, hvordan man skal lave fastgørelsen af selve tagbjælkerne mod mønsbjelken. Forudsat at tagbjælkerne er fastgjort solidt i væggen, så føles det som om, de ikke kan komme nedad. Derfor synes jeg, at det burde være nok at fastgøre dem med en vinkelbeslag på hver side?
Alternativet er jo bjælkesko eller en limskruet bæreregel, men så skal jeg vel skære tagbjælkerne, så anlægsfladen bliver plan?
Hvad tror I? Vedlægger et billede fra tegningen, som jeg er i gang med at rode med, har markeret det jeg mener, hvis det ikke fremgik af teksten.
Har lige bygget noget lignende. Et udestue 6x4,5 m med mønsterbjælke i stedet for spær. Får næsten 3,5 m indvendigt i mønster og det giver en herlig rummelighed i rummet.
Jeg gjorde som dit andet alternativ, dvs. limskruv på en bærekonsol type 45x70 mod siden på mønsterbjælken og skære ud tagbjælkerne for at passe denne profil. Desuden satte jeg 90x90 mm vinkeljern med både ankarskruer og franske skruer i. Endelig ligger der klassisk råspont på alt (ja, jeg ved, tilsammen er dette sandsynligvis fuldstændig overkill, men nu ved jeg, at det sidder godt).
Den største fordel ved bærekonsollen er jo, at du kan lægge bjælkerne på plads og klare montage alene. Betydeligt mere besværligt med "kun" vinkeljern.
Jeg har lignende friggebod. Mine indre loftsbjælker hviler oven på limtræsbjælken. De yderste hviler udenpå enden af limtræsbjælken og ser mere ud som tagspær. De indre loftsregler er udskåret så de hviler plant på tagrygsbjælken. Ingen opbæringsregler.
Jeg har lignende friggebod. Mine indre tagbjælker ligger oven på limtræsbjælken. De ydre ligger udenpå enden af limtræsbjælken og ser mere ud som tagstole. De indre tagregler er udfræset, så de hviler plant på rygningsbjælken. Ingen understøtningsregler.
Jeg har råspont, pap og betonfliser på.
Jo, sådan kan man jo gøre, men jeg synes, man mister lidt af pointen med rygningsbjælken. Nemlig den indvendige lofthøjde.
Jeg overvejer balksko i stedet for understøtningsregel. Burde jo fungere mindst lige så godt? Årsagen til det er, at jeg vil have undersiden af limtræsbjælken synlig og fortsætte med inderloftspanel hele vejen mod limtræsbjælken.
En grund til, at jeg havde det, var muligheden for at isolere over rygbjælken for at undgå kuldebro. Vil du isolere?
Tagbjælken kan måske ses mere i mit tilfælde, men loftshøjden bliver vel ingen større forskel afhængigt af, hvordan man gør med isolering og kuldebroer? Mine tagspær når tagspidsen højere op sammenlignet med billedet, alt andet lige.
Hvilken metode man vælger, vil også påvirke tagvinklen, som bør være mindst 14 grader, hvis man skal have betonfliser. Jo højere op, du kan få spidserne på tagbjælkerne, desto højere kan du lave væggene med bibeholdt tagvinkel, hvilket betyder større lofthøjde langs sidevæggene.
En anledning jag hade var möjligheten att isolera över nockbalken för att slippa köldbrygga. Kommer du isolere?
Japp, jeg har tænkt mig at isolere, det vil jeg dog troligvis ikke gøre direkte, men jeg forbereder til det.
Tagbjælken måske ses mere i mit tilfælde, men taghøjden bliver vel ingen større forskel afhængigt af, hvordan man gør med isolering og kuldebroer? Mine tagspær når tagspidsen højere op sammenlignet med billedet, alt andet lige.
Du har ganske vist ret på en måde, men jeg føler vel, at man ikke rigtigt kan udnytte taghøjden i midten, hvis nockbalken stikker ned 315mm (i mit tilfælde) præcis i midten. Svært at vide, hvordan det føles/bliver uden at se det i virkeligheden.
Hvilken metode man vælger, vil også påvirke tagvinklen, som bør være mindst 14 grader, hvis man skal have betonsten. Jo højere op du kan få spidserne på tagbjælkerne, jo højere kan du gøre væggene med bibeholdt tagvinkel, hvilket betyder højere taghøjde langs sidevæggene.
Ja, det har du ret i. Tidligere tegning havde en tagvinkel på 19,9 grader og et indre mål på 210cm ved ydervæggene og 249cm op til bunden på nockbalken. Jeg har nu valgt en slags mellemvej mellem at lægge bjælkerne ovenpå (som du) og at fastgøre dem helt mod siden (min tidligere design og også norrbottenstorpets løsning). Jeg forestiller mig nu, at tagbjælkerne får stikke op med præcis halv tykkelsen ovenpå nockbalken. På den måde kommer nockbalken ikke alt for lavt inde i skuret, men jeg får også lidt* plads til at isolere ovenpå nockbalken (*87mm). Målingerne bliver nu 220cm ved ydervæggene og 240cm op til undersiden af nockbalken, tagvinklen bliver nu 17,0 grader. Se billedet.
Er der nogen, der ved, hvor meget råspont, pap, strø og bærlægt + nockpanna bygger ovenpå dette? Højden fra ydersiden af jorden til tagryggen er nu på tegningen 2931,7mm. Jeg har således 68mm tilbage at bygge på. Det føles ikke som om det er nok, men hvor ekstremt nøje skal man være med taghøjden. Det er jo ingen eksakt videnskab at bestemme middelgrundniveau. Og hvem kommer til at kontrollere målingen?
68 mm kommer ikke til at række. Kun bærelekt bygger 50mm, og rygstens nederkanter hviler i princippet på tagstenene, så de skal også regnes med. Jeg tror knap nok, at selv 15-20cm rækker der, hvor rygstenens top slutter sammenlignet med spidserne på tagspærene.
Er der nogen, der ved, hvor meget råspont, papp, strø- og bærelekt + rygningssten bygger oven på dette? Højde fra yderside jord til tagryggen er nu på tegningen 2931,7mm. Jeg har således 68mm tilbage at bygge på. Det føles ikke helt som om det er nok, men hvor ekstremt præcis skal man være med taghøjden. Det er jo ikke en helt nøjagtig videnskab at fastsætte middeljordsniveauet. Og hvem vil kontrollere målingen?
Hej vectrex,
jeg bygger et skur med samme fastgørelse mod rygbjælken som dig. Jeg tænkte at skære ud fra tagbjælken (45x170) så jeg kan putte et 45 mm isoleringsstykke ovenpå rygbjælken og have ca. 30 mm luftspalte. Jeg har planlagt en taghældning på 16 grader, og betonsten.
- Hvilken højde konstaterer du at råspont, papp, strø- og bærelekt + rygningssten byggede for dig?
Er nysgerrig da jeg ønsker at lande præcis i underkant af 3 meter, men har svært ved at vurdere, hvor jeg bør lægge højden for rygbjælken for at opnå dette.
Hej vectrex,
jeg bygger et skur med samme befæstelse mod rygbjælken som du. Tænkte at udskære fra tagbjælken (45x170) så jeg kan indsætte et 45 mm isoleringsstykke ovenpå rygbjælken og have ca. 30 mm luftspalte. Har planlagt en tagvinkel på 16 grader, og betonsten.
- Hvilken højde konstaterer du, at forskalling, pap, lægter og rygsten byggede for dig?
Er nysgerrig, da jeg ønsker at ramme præcis i underkanten af 3 meter, men har svært ved at vurdere, hvor jeg burde placere højden for rygbjælken for at opnå dette.
Venlig hilsen fra Jonas
Kan desværre ikke rigtig svare på det uden at gå ud og måle. Har ikke særlig meget lyst til det lige nu. Et rimeligt kvalificeret gæt er ca. 20 cm.
Min skur er en anelse for høj, ved jeg.
Kan desværre ikke rigtig svare på det uden at gå ud og måle. Er ikke særligt interesseret i det lige nu. Et nogenlunde kvalificeret gæt er ca. 20 cm.
Mit skur er en smule for højt ved jeg.
Tak, så går jeg med 2,80 indtil du siger andet. Er du også mørkeræd? ;-)