Skulle have brug for hjælp til, hvordan jeg bedst muligt rent styrkemæssigt fastgør denne regel, som er rødmasket på det vedhæftede billede.
Jeg tænker at fastgøre stolperne til altanrækværket i denne regel.
Reglarne har dimensionen 45x170 og udhænget over limtræsbjælken er 41 cm.
Tænkte først at skrue gennem reglen direkte ind i endetræet på sømreglerne, men det føles ikke tilstrækkeligt holdbart, hvis jeg skal fastgøre rækværket i den ydre regel. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, jer der er mere vidende =)
Hvordan er den røde kantregel selv fastgjort i sømmereglerne?
For at få det rigtig stabilt ville jeg have sat pladevinkler mellem kantreglen og sømmereglerne, hvor rækværkets stolper skal stå. Sådanne her omtrent: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340039/#tab02
Og derefter trukket nogle gennemgående skruer med møtrik for at styrke forbindelsen.
Og fastgjort rækværksstolperne der også.
På dine billeder ser det ud som om terrassen vil ligge højt over jorden.
Så er det jo vigtigt, at det er stabilt bygget!
Ja den ligger lidt højere oppe, så jeg vil have det sikkert bygget.
Ok, du mener, at jeg trækker gennemgående bolt mellem beslaget og kantreglen og mellem beslaget og spikreglen med? Bare beslag på reglen tættest på stolpen eller på hver stolpe?
Er det nok at fæste stolpen, som jeg prøver at vise på det første billede nedenfor, eller burde jeg fæste i spikreglen også? Tænker mig 2 stk. M10 vognbolt for hver stolpe mod kantreglen?
(dimension for stolperne er 2 stk. 45x95mm som limes og skrues sammen.)
Går det lige så godt at fæste stolpen mellem to spikregler som billedet nedenfor, eller bør den "hvile"/fæstes mod en af spikreglerne?
Det synes jeg ser bedre ud, hvis du kan holde ud, at rækværkspælene ikke ligger i liv med yderside kantreglen.
Men hvorfor 2 x 45x95 m pæle? Hvorfor ikke en 95x95 mm pæl i hjørnet?
Så kunne sammenføjningen bestå af nogle vognbolte gennem pæl-sømbeslag og gennem pæl-kantregel.
Fastgør "kantregeln" til spærtræerne med vinkelbeslag på begge sider og med gennemgående bolt.
Derudover vil jeg fastgøre stolperne (sammenskruede 45x95) som på det første rækværksbillede, jeg postede, altså indefra med 2 diagonale vognbolte.
Rigtigt eller forkert, er jeg ikke helt sikker på, men jeg kom frem til, at det er det bedste/sikreste med mine forudsætninger.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.